تولید مرکبات ایران ۵ برابر بیشتر از سرانه تولید مرکبات جهان است

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی گفت: تولید مرکبات کشور ۵ برابر بیشتر از سرانه تولید مرکبات جهان است که این امر نشان می‌دهد، ایران از افزایش تولید مرکبات برخوردار است.

به گزارش اگری پرس به نقل از خبرگزاری فارس، ابوالقاسم حسن‌پور در حاشیه افتتاح جشنواره ملی مرکبات در نمایشگاه بین‌المللی مازندران، اظهار کرد: در مساحت ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار زمین در کشور، بیش از ۱۷ میلیون تن محصولات باغبانی تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه در طول سال ۴٫۵ میلیون تن مرکبات در کشور تولید می‌شود، افزود: تولید محصولات باغبانی در ایران در ازای هر یک نفر ۲۰۰ کیلو‌گرم است، در صورتی که این میزان تولید در جهان ۸۰ کیلوگرم برآورد می‌شود.

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: ایران نسبت به مردم جهان ۲٫۵ برابر تولید محصولات باغبانی دارد.

حسن‌پور با اشاره به اینکه اجازه واردات هیچ میوه‌ای به داخل کشور صادر نمی‌شود، بیان کرد: فقط میوه‌هایی که تولید آنها در سطح کشور وجود ندارد، واردات امکان‌پذیر است‌.

وی افزود: تولید مرکبات کشور پنج برابر بیشتر از سرانه تولید مرکبات جهان است که این امر نشان می‌دهد، ایران از افزایش تولید مرکبات برخوردار است.

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه از تولید مرکبات در کشور حمایت می‌شود، تصریح کرد: بیشترین مرکز حمایت باید برای اصلاح باغ‌ها و ارتقای سطح تولید باشد.

این مسئول یادآور شد: در طول چند سال اخیر بازار داخلی مرکبات برای رضایت عرضه و تقاضا عملکرد مناسبی داشت.

حسن‌پور با درخواست از اتحادیه‌ها، باغ‌داران و تعاونی‌ها که از واردات مرکبات به سطح کشور جلوگیری کنند، اضافه کرد: با توجه به تولید مناسب مرکبات در سطح کشور با واردات مرکبات، بازار داخلی با مشکلات بسیاری مواجه می‌شود.

وی اضافه کرد: تولید نهال سالم هزینه تولید را کاهش می‌دهد و باغ‌داران می‌توانند از نها‌ل‌های سالم استفاده کنند تا با کاهش هزینه‌ها مواجه شوند.

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه باید برای توسعه صادرات گام برداشت، تصریح کرد: امکانات لازم برای صادرات اعم از حمل و‌ نقل، نگهداری و فرآوری در اختیار صادرکننده قرار گیرد تا توسعه صادرات محقق شود.

این مسئول اضافه کرد: عوارض گمرکی کاهش داده شد تا امکان توسعه صادرات محقق شود.

حسن‌پور در پایان گفت: از شهرداران درخواست می‌کنیم که بیلبوردهای تبلیغاتی خود را در اختیار تعاونی‌های مرکبات و کشاورزان قرار دهند.