توافق دامداران و صنایع لبنی برای افزایش پلکانی قیمت شیرخام

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران با بیان اینکه در جلسه‌ای با حضور نمایندگان دامداران و صنایع لبنی روی افزایش ۸ درصدی قیمت خرید شیرخام توافق شد، گفت: بر این اساس مقرر شد تا در مرحله اول قیمت شیرخام از ۱۲۵۰ تومان به ۱۳۷۰ تومان برسد.

به گزارش اگری پرس به نقل از  خبرگزاری فارس، علیرضا عزیزالهی مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران با بیان اینکه وزیر جهاد کشاورزی و معاون رئیس جمهور بر حل مشکلات و اختلاف نظرهای بین دامداران و صنایع تأکید دارند، گفت: در این راستا جلسه‌ای با حضور نمایندگان اتحادیه دامداران، انجمن صنفی گاوداران و صنایع لبنی برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه صنایع لبنی به دلیل تأثیرگذاری قیمت شیرخام بر روی قیمت نهایی محصولات لبنی مخالف افزایش قیمت شیرخام هستند، افزود: صنایع معتقدند با توجه به تأثیر ۷۰ درصدی قیمت شیرخام در صورت افزایش قیمت این محصول، قطعا برخی مصرف‌کنندگان از مدار مصرف خارج شده و این امر کاهش مصرف را به دنبال خواهد داشت.

عزیزاللهی اظهار داشت: در جلسه مذکور که هم نماینده دامداران و صنایع لبنی حضور داشت روی این موضوع که افزایش قیمت شیرخام برای حفظ صنعت دامپروری یک کار واجب و لازم است، تاکید شد و حتی کارگزاران صنعت لبنیات به این موضوع اذعان داشتند که باید قیمت شیرخام برای حفظ صنعت دامپروری افزایش یابد.

رئیس اتحادیه مرکزی دامداران کشور  گفت: در این جلسه نهایتا تصمیم‌گیری شد که به جای افزایش ناگهانی قیمت شیر‌خام از قیمت کنونی به ۱۴۴۰ تومان مصوب دولت در تیرماه ۹۳، قیمت شیرخام به صورت پلکانی و در چند مرحله افزایش یابد.

وی با اشاره به توافق ستاد تنظیم بازار مبنی بر افزایش قیمت محصولات لبنی اظهار داشت: بنابراین در این جلسه مقرر شد تا با افزایش ۸ درصدی قیمت خرید شیرخام در مرحله اول قیمت خرید این محصول از ۱۲۵۰ به ۱۳۷۰ تومان ارتقا یابد تا در مراحل بعدی با ایجاد شرایط مساعدتر زمینه برای افزایش قیمت خرید شیرخام فراهم شود.

عزیزاللهی اظهار داشت: در ۲۰ سال گذشته برای اولین بار است که دو قشر دامداران و صنایع لبنی بر سر موضوعی با هم به توافق رسیده‌اند.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران تصریح کرد: بنابراین در این جلسه مقرر شد صورت‌جلسه‌ای توسط انجمن صنایع لبنی با کارخانجات اثرگذار در این مورد تنظیم شود و ظرف ۳ یا ۴ روز آینده این توافقنامه مبادله شود و بعد از مبادله این توافقنامه به ستاد تنظیم بازار ارسال شود.

وی افزود: تبعات این موضوع را ستاد تنظیم بازار بررسی خواهد کرد و بخشنامه خود را برای اجرای این مهم ابلاغ می‌کند.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران بیان داشت: تغییرات قیمت محصولات لبنی هم توسط ستاد تنظیم بازار تصمیم‌گیری و تعیین می‌شود.

وی افزود: آنچه ما به عنوان اتحادیه دامداران انتظار داریم خرید شیر با قیمت مصوب دولت یعنی ۱۴۴۰ تومان است، اما امکان ان در شرایط کنونی کشور وجود ندارد.

عزیزالهی اظهار داشت: هنوز صورتجلسه نهایی امضا نشده و زمان انجام خرید شیرخام به قیمت ۱۳۷۰ تومان هم تعیین نشده است اما احتمالا به زودی این تصمیم به مرحله اجرا برسد.

این گزارش می‌افزاید: تیرماه سال گذشته قیمت خرید شیرخام توسط دولت ۱۴۴۰ تومان مصوب شد اما از آن زمان تاکنون به علت عدم خرید شیر با قیمت مذکور توسط صنایع لبنی شیر با قیمتی کمتر و در حدود ۱۲۵۰ تومان از دامداران خریداری می‌شود.

صنایع لبنی معتقدند که با افزایش قیمت شیرخام محصول تمام شده صنایع لبنی هم افزایش قیمت می‌یابد و در حال حاضر به دلیل عدم کشش بازار این امر منجر به کاهش مصرف می‌شود.

بر اساس این گزارش افزایش مصوب قیمت شیرخام ۱۵درصد است که با افزایش ۸درصدی در گام اول می‌توان انتظار داشت در مرحله دوم این افزایش و خواست دامداران محقق شود.

انتهای پیام/