تهدید به خلع‌ید مزارع پرورش میگو به جای تامین امنیت!

مدیرعامل اتحادیه پرورش‌دهندگان میگو سیستان ‌و بلوچستان مدعی شد که فرماندار چابهار به جای تامین امنیت مزارع پرورشی، تولید‌کنندگان را تهدید می‌کند که اگر مزارع خود را اجاره ندهند و راه‌اندازی نکنند اراضی آنها را خلع ید می‌کند.

agripress0097به گزارش اگری پرس و به نقل از ایسنا کیوان رهبران اظهار کرد: مهم‌ترین مشکل پرورش‌دهندگان میگو در سایت گواتر چابهار نداشتن نقدینگی است و در کنار آن امنیت و سرقت هم مزید برعلت شده است و فرماندار چابهار به جای تامین امنیت مزارع پرورشی، واگذاری و اجاره این مزارع را پیشنهاد کرده است.

وی گفت: از حدود ۸۶ مزرعه پرورش میگو در سایت گواتر تنها ۱۰ – ۱۲ مزرعه فعال هستند و بقیه بدون نقدینگی و به دلیل نداشتن امنیت نمی‌توانند به تولید ادامه دهند. البته اگر نقدینگی تامین شود همه پرورش‌دهندگان میگو آماده تولید هستند و مشکل امنیت نیز خود به خود حل می‌شود.

رهبران مدعی شد: در حالی که استاندار سیستان ‌و بلوچستان به دنبال جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی و رونق‌ دادن به تولید در گواتر است، فرماندار چابهار به فکر واگذاری و اجاره این مزارع است و حتی تولید‌کنندگان گواتر را تهدید می‌کند که اگر مزارع خود را اجاره ندهند و راه‌اندازی نکنند، اراضی آن‌ها را خلع ید می‌کند.

مدیر عامل اتحادیه پرورش‌دهندگان میگو سیستان‌ وبلوچستان با اشاره به اینکه سرقت از مزارع پرورشی سایت گواتر پیش از این نیز سابقه داشته است، تصریح کرد: منطقه گواتر ناامن است و سارقان حتی از در، پنجره و کابل‌های برق فشار قوی هم نمی‌گذرند اما وظیفه فرماندار در کنار دیگر وظایفش مانند حل مشکل نقدینگی، تامین امنیت برای سرمایه‌گذاران و تولید‌کنندگان در منطقه است نه اینکه تولیدکننده را وادار به واگذاری، اجاره و تهدید به خلع ید اراضی کند.

رهبران اظهار کرد: به دلیل سهل‌انگاری سازمان دامپزشکی و شیلات پنج سال بیماری لکه سفید میگو در مزارع سایت گواتر تولید‌کنندگان را با مشکلات زیادی مواجه کرد که البته امسال باید منتظر ماند و دید چه سرنوشتی منتظر استخر‌های فعال است.

مدیر عامل اتحادیه پرورش‌دهندگان میگو سیستان‌وبلوچستان با اشاره به تولید ۲۲ هزار تنی میگو در سال گذشته گفت: در سال گذشته از ۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار استخر آماده تولید تنها ۷۵۰۰ هکتار تحت کشت میگو رفت و تنها مشکل استخرهایی که تولید نداشتند، نبود نقدینگی بوده است.

وی پیشنهاد کرد: با توجه به نیاز بالغ بر ۸۰۰ میلیون تومانی پرورش‌ دهندگان سایت گواتر برای بازسازی مزارع، خرید بچه میگو و غذای میگو، هزینه‌های جاری و تجهیزات بهتر است مسئولان به جای دادن پیشنهاد واگذاری و اجاره مزارع، بستر لازم را برای اختصاص تسهیلات لازم فراهم کنند تا پرورش‌دهندگان میگو بتوانند با تامین نقدینگی مورد نیاز خود از طریق سیستم بانکی به تولید ادامه دهند.