تغییر کاربری اراضی کشاورزی به سالانه ۱۰ هزار هکتار رسید/ ایجاد ۵۰ هزار هکتار باغ در اراضی شیب‌دار در سال جاری

رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت: تغییر کاربری اراضی کشاورزی از ۲۰ هزار هکتار در سال‌های گذشته به حدود ۱۰ هزار هکتار کاهش یافته است.

به گزارش اگری پرس به نقل از خبرگزاری فارس، قباد افشار امروز در حاشیه مراسم گردهمایی سراسری مدیران سازمان امور اراضی کشور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه یکی از اولویت‌های اساسی این سازمان در زمینه حفاظت و سازماندهی اراضی کشاورزی در راستای اقتصاد مقاومتی است، گفت: توسعه باغات در اراضی شیب‌دار یکی از طرح‌های مهم اقتصاد مقاومتی است.

وی افزود: با توسعه باغات در اراضی شیب‌دار، زمینه خوبی برای تولید، اشتغال و صادرات محصولات باغی ایجاد می‌شود، ضمن اینکه محوریت ما در توسعه این طرح تثبیت خاک و استفاده از ظرفیت آب است و امیدواریم این سال قدم‌های اصلی را در این رابطه برداریم.

رئیس سازمان امور اراضی کشور افزود: در برنامه ششم در نظر داریم حجمی معادل ۸۶۰ هزار هکتار را در اراضی شیب‌دار به کشت محصولات باغی اختصاص دهیم که در نظر داریم امسال اقدامات لازم را در این زمینه آغاز کنیم.

وی بیان داشت: برنامه امسال برای کشت محصولات باغی در اراضی شیب‌دار، عملیاتی کردن ۵۰ هزار هکتار است.

افشار بیان داشت: رویکرد ما کشت محصولات کم مصرف آب و اقتصادی مثل زیتون، بادام و فندق در اراضی شیب‌دار است.

وی با اشاره به موضوع ساخت و سازهای غیرمجاز در گردنه حیران تصریح کرد: برخورد قاطع انجام شده و بعد از ورود و نظارت سازمان امور اراضی بر تغییر کاربری‌های غیرمجاز در این منطقه، هیچ تخلفی انجام نشده است.

* تخریب ۲۵ واحد غیرمجاز در گردنه حیران

رئیس سازمان امور اراضی بیان داشت: در گردنه حیران بر اوضاع مسلط هستیم و ۲۵ واحد تخریب شده و مابقی ساخت و سازهای غیرمجاز هم در حال رسیدگی است.

* ساخت بیش از ۱۵۰۰ ساختمان غیرمجاز در روستای زیارت

وی در ادامه به ساخت و ساز در روستای زیارت اشاره کرد و گفت: به علت عدم اقدام به موقع برای ساخت و سازهای غیرمجاز در این منطقه، بیش از ۱۵۰۰ واحد ساختمانی در این منطقه ساخته شد که شامل حدود  ۷ هزار واحد مسکونی است که بخشی از آن در محدوده طرح هادی و بخشی هم خارج از محدوده هادی است.

رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت: در حال پیگیری و تعیین تکلیف تخلفات و ساخت و سازهای غیرمجاز در این منطقه هستیم.

وی در مورد پرونده پدیده شاندیز اظهار داشت: این پرونده در دادگستری مشهد به دستور رئیس قوه قضائیه در حال پیگیری است و مصوباتی در شورای عالی شهرسازی برای آن صادر شده که اگر سازندگان پدیده شاندیز شرایط ساخت و ساز را با مصوبات عالی شهرسازی تطبیق دهند که هنوز نتوانسته‌اند و ضوابط سازمان امور اراضی را بپذیرند، می‌توانیم پرونده را بررسی کنیم.

رئیس سازمان امور اراضی کشور تصریح کرد: البته هنوز سازندگان خود رابا شرایط شورای عالی شهرسازی و همچنین ضوابط سازمان امور اراضی تطبیق نداده‌اند، که تطبیق به معنای این است که بخش‌هایی را که ساخته شده، تخریب و علاوه بر آن، در جاهایی که لازم است فضای سبز ساخته شود که برای این منظور به آنها فرصتی داده می‌شود تا بتوانند مجوز سازمان امور اراضی را کسب کنند.

وی در مورد وضعیت تغییر کاربری اراضی کشاورزی در کل کشور بیان داشت: تخلفات تغییر کاربری اراضی کشاورزی در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۰ و قبل از آن براساس گزارشات حاصله در برخی استان‌ها تا ۸۰ درصد کاهش داشته است.

افشار بیان داشت: پیگیری‌ها نشان می‌دهد زمانی متوسط تغییر کاربری اراضی کشاورزی، سالانه بیش از ۲۰ هزار هکتار و حتی بیشتر بود که در حال حاضر این میزان به کمتر از ۱۰ هزار هکتار رسیده است.

وی افزود: حتی بیش از ۸۰ درصد این مقدار در مرحله اول کاربری شناسایی و به حالت اول برگردانده می‌شود.

رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت: مبلغ ۹۰۰ میلیارد ریال اعتبار در لایحه بودجه ۹۵ برای اجرای طرح کاداستر (مرز نگار اطلاعات مکانی اراضی) در حال بررسی است که در صورت تصویب این مبلغ می‌توان گام‌های مثبتی در تهیه نقشه‌های کاداستر و سند دارشدن اراضی کشاورزی برداشت.

وی با بیان اینکه هدف اصلی ما سنددار شدن اراضی کشاورزی و رفع اختلاف با دو‌لت است، عنوان کرد: یکی از پایه های اقتصاد مقاومتی اراضی کشاورزی و حفاظت از آن دانست.

رئیس سازمان امور اراضی کشور تاکید کرد: پیش‌بینی می شود در سال جاری نقشه سطحی معادل یک میلیون هکتار با همکاری سازمان ثبت آماده و سند کشاورزان صادر شود.

افشار تصریح کرد: همچنین در نظر داریم تا اختلاف بین مردم و دولت برای بیش از ۵۰۰هزار هکتار از اراضی در کارگروه‌های رفع تداخل حل و فصل شود و به این ترتیب زمینه برای کشاورزی صنعتی و اقتصادی فراهم شود.

 وی افزود: سال گذشته نقشه نزدیک به ۲ میلیون هکتار آماده شد و براساس گزارش‌های واصله سند بیش از ۱۰۰ هزار هکتار از این اراضی در کشور آماده صدور است.

افشار گفت: همچنین در نظر داریم تا نقشه ۳۶۰ هزار هکتار باقیمانده این اراضی را آماده و به سازمان ثبت ارسال کرده تا روند صدور اسناد این اراضی هم انجام شود.

رئیس سازمان امور اراضی کشوربا بیان اینکه در نظر داریم تا حدود ۱۰ میلیون هکتار از اراضی آبی، باغی و اراضی درجه یک کشور در اولویت  تهیه نقشه کاداستر (اطلاعات مکانی اراضی) قرار گیرد، گفت: سند دار کردن سطحی معادل ۱۵ میلیون هکتار تا پایان سال ۹۶ از برنامه‌های این سازمان است.

وی با اشاره به طرح کاداستر تصریح کرد: سال گذشته با همکاری سازنان نقشه‌برداری کشور، عکس هوایی حدود ۵ میلیون هکتار اراضی تهیه شد که بر این اساس نقشه اراضی کشاورزی حدود ۲ میلیون هکتار از اراضی آماده اطلاعات مکانی و توصیفی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در نظر داریم تا از عکس‌های موجود سازمان نقشه‌برداری استفاده کنیم، افزود: در صدد هستیم تا امسال با عکسبرداری هوایی نقشه‌برداری سطحی معادل ۱۰ میلیون هکتار را تهیه کنیم و پیش‌بینی می‌شود نقشه اراضی کشاورزی معادل پنج میلیون هکتار را برای تهیه اطلاعات توصیفی تهیه کنیم.

وی بیان داشت: در این طرح اطلاعات دقیقی مکانی و موقعیت هر یک از قطعات به کمک سازمان ثبت بدست می‌آید و در کنار آن اطلاعات توصیفی برای واحدهای تولیدی و تخصصی وزارت جهاد فراهم می‌شود تا نقشه اراضی برای صدور سند به سازمان ثبت اسناد ارسال شود.

افشار افزود: با این اقدامات نظام پایش اراضی براساس فناوری‌های نوین عملیاتی می‌شود.