تداوم واردات شکر

هرچند واردات شکر از ابتدای سال ۹۳ ممنوع شد اما برخی از مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت از واردات آن خبر می دهند و این در حالی است که مسئولان وزارت جهادکشاورزی از ارایه توضیحات بیشتر دراین خصوص خودداری می کنند.

81562719-6373129به گزارش اگری پرس به نقل از ایرنا، با اجرای قانون انتزاع و واگذاری برخی از اختیارات به وزارت جهادکشاورزی، صدور مجوز واردات محصولات کشاورزی به این وزارتخانه محول شد.

بنابراین از ابتدای سال ۹۳ در راستای حمایت از تولید داخلی و تولیدکنندگان این محصول، ممنوعیت واردات برخی محصولات کشاورزی از جمله شکر مورد تاکید وزارت جهادکشاورزی قرار گرفت.

طی سال گذشته به گفته برخی از مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت در چندین نوبت شکر وارد کشور شد که مسئولان وزارت جهادکشاورزی حجم واردات را کم و متعلق به ثبت سفارش سال ۹۲ دانستند.

این درحالیست که بتازگی مجتبی خسروتاج قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت به طور مجدد از واردات حدود ۱۵۰ هزار تن شکر به کشور خبر داده است.

وی بر این باور است که طبق قانون انتزاع، بدون بررسی و اطلاع وزارت جهادکشاورزی هیچ کالای کشاورزی مجوز واردات و یا صادرات نخواهد گرفت.

ولی الله افخمی راد رئیس سازمان توسعه تجارت ایران نیز روز گذشته از ثبت سفارش واردات شکر برحسب نظر وزارت جهادکشاورزی خبر داد و گفت: میزان دقیق این میزان شکر را باید از طریق این وزارتخانه جویا شد.

به گفته وی، تنظیم بازار در خصوص اقلام کشاورزی طبق ماده ۱۶ انتزاع به وزارت جهادکشاورزی واگذار شده و چون ثبت سفارش در دست ما قرار دارد این موضوع را برحسب نظر وزارت جهادکشاورزی انجام می دهیم.

وی می گوید؛ مقدماتی فراهم شده که شکر وارد کشور شود، اما عدد و رقم میزان واردات براساس پیشنهاد وزارت جهادکشاورزی است و آنها نیز در حال تنظیم بازار هستند که اگر شکر در بازار داخلی با کمبود مواجه شود، برای واردات این کالا اقدام کنند.

به نظر افخمی راد، مجوز واردات شکر به گونه ای نیست که همه بتوانند این محصول را وارد کنند و اگر واردات شکر انجام شود به طور قطع از طریق شرکت های وابسته به وزارت جهادکشاورزی صورت می گیرد.