تحفه بم سر سفره روزه‌داران/ دلال‌بازی دلیل افزایش قیمت

بم در حالی لقب باکیفیت‌ترین خرمای تولید داخل کشور را به خود داده که هم‌اکنون ۱۰ هزار تن خرما آماده ورود به بازار داخلی است اما دلالان با سودجویی موجب افزایش قیمت این محصول شده‌اند.

به گزارش اگری پرس استان کرمان دارای نخستین سطح زیر کشت خرما است و لقب دومین تولیدکننده این محصول در کشور را نیز به خود اختصاص داده است، بیشترین میزان خرما در شرق و جنوب استان کرمان کشت می‌شود که شامل ده‌ها نوع خرمای مختلف است که مشهورترین خرمای استان با عنوان «خرمای مضافتی» در بم تولید می شود و بیشترین تقاضای داخلی و خارجی را به خود اختصاص داده است.

در این میان کشورهای اسلامی به‌ویژه در ماه رمضان مهم‌ترین متقاضی خرما استان کرمان هستند، کرمان ۶۸ هزار هکتار نخلستان دارد و ۳۶۶ هزار تن محصول را در سال تولید می‌کند.

در سال‌های اخیر با مکانیزه شدن بخشی از فرایند تولید و برداشت و بسته‌بندی، این صنعت در استان کرمان رونق بیشتری گرفته است و نکته قابل‌توجه تولید ارگانیک و عاری از هرگونه سم و کود شیمیایی است که در دستور کار قرارگرفته و در حال عملیاتی شدن است.

آفت خانمان سوز کشاورزی کرمان ریشه کن نمی شود

اما متأسفانه یکی از مهم‌ترین آفت‌های کشاورزی استان کرمان هرسال به جان اکثر انواع تولیدات استان کرمان می‌افتد و این آفت خانمان‌سوز در ایام برداشت و همچنین ماه رمضان محصول خرما را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

دلال‌بازی مهم‌ترین آفت کشاورزی استان است که حالا به جان خرما کاران افتاده است و درحالی‌که ۱۰ هزار تن محصول خرما در سردخانه‌های شهرستان بم آماده توزیع در مناطق مختلف کشور است اما دلالان اقدام به گران کردن این محصول کرده‌اند و قیمت محصول تقریباً دو تا چهار هزار تومان به‌تناسب در مناطق مختلف کشور گران شده است.

این افزایش قیمت در حالی است که این پول اضافه به جیب دلالان و سود جویان می‌رود و کشاورزان نیز از این افزایش قیمت ناراضی هستند زیرا حضور این محصول بر سر سفره‌های ماه رمضان را مایه برکت باغ‌های خود می‌دانند.

 مدیر جهاد کشاورزی بم اظهار داشت: هم‌اکنون خرمای لازم برای پوشش بازار داخلی وجود دارد و می‌تواند تقاضای بازار داخلی را جواب دهد به همین دلیل هرگونه کمبود در بازار شایعه است و وجود ندارد.

رضا قهری گفت: سالانه حدود ۱۸۰ هزار تن خرما در شهرستان‌های فهرج، ریگان و بم برداشت می‌شود که ۳۶ هزار تن از این محصول درجه‌یک و مضافتی است.

وی گفت: در سال جاری کیفیت محصول تولیدی به نسبت افزایش مطلوب یافته است.

کمبود نقدینگی کشاورزان را در دام دلالان می اندازد

وی ادامه داد: در طول سال بخش قابل‌توجهی از این محصول به استان‌های مختلف کشور و کشورهای دیگر صادر می‌شود اما با مدیریت صورت گرفته هم‌اکنون ۱۰ هزار تن خرمای مضافتی در سردخانه‌ها برای ارائه به بازار ماه رمضان وجود دارد.

قهری افزود: در سال جاری خوشبختانه با کاهش دما و کاهش تغییرات ناگهانی دما مواجه بودیم و تولید بهبودیافته است.

محمد کمال‌الدینی یکی از تولیدکنندگان خرما در بم است که با ابراز نارضایتی از حضور دلالان در بازار به خبرنگار مهر می‌گوید: ما برای تولید و برداشت این محصول مجبوریم هر سال بیش از ۲۰ بار از درختان بالا برویم و در گرمای طاقت‌فرسا شرق کرمان کارکنیم و شوق ما این است که این خرما بر سر سفره ماه رمضان می‌رود و مایه برکت زندگی ما می‌شود.

محمد اسلامی، دیگر تولیدکننده خرما افزود: به دلیل کاهش نقدینگی و خسارات به بخشی از محصول به دلیل شیوه آفت زنجره خرما و خشکیدگی خوشه‌های خرما کشاورزان با کمبود نقدینگی مواجه می‌شوند.

وی افزود: این کمبود نقدینگی در طول سال روی می‌دهد و در همین ایام دلالان با مراجعه به کشاورزان محصول را باقیمت اندک پیش از برداشت پیش‌خرید می‌کنند و در ایام افزایش تقاضا با چند برابر قیمت به مردم می‌فروشند.

بیژن شعبانی دیگر کشاورز استان کرمان است که در جنوب کرمان خرما تولید می‌کند و می‌گوید: در تولید خرما از هیچ‌گونه سم و کودی استفاده نمی‌کنیم و سعی می‌کنیم بهترین و باکیفیت‌ترین خرما را سر سفره‌های روزه‌داران برسانیم.

وی می‌افزاید: درواقع کشاورز کمترین بهره را از بازار می‌برد چون علیرغم خشک‌سالی، کمبود، آب و گرمای فراوان با قرض و زحمت کار تولید را انجام می‌دهد و بیشترین سود هم به جیب دلالان و سردخانه داران می‌رود.

وی از ورود خرمای برخی از استان‌ها به‌خصوص سیستان و هرمزگان بانام خرمای استان کرمان به بازار خبر داد و افزود: این امر اعتبار و کیفیت خرمای استان را زیر سؤال می‌برد.

وی بر برند سازی و بسته‌بندی مناسب خرما تأکید کرد و خواستار حمایت مسئولان از تولیدکنندگان خرما درزمینهٔ بازاریابی و عرضه محصول در تمام استان‌های کشور شد.

از برند و کیفیت خرمای بم باید دفاع کنیم

فرماندار بم نیز با اشاره به وجود نخلستان‌های گسترده در شهر بم اظهار داشت: خرما مهم‌ترین محصول کشاورزی در شهرستان بم است و اقتصاد مردم تقریباً تک‌محصولی و بنا به تولید این محصول است.

رضا اشک افزود: در تولید این محصول کمترین سم و کود استفاده می‌شود و شهرت جهانی دارد.

وی ادامه داد: باید از برند خرمای بم با تولید محصولات باکیفیت و جلوگیری از ورود غیرقانونی محصولات استان‌های مجاور محافظت کرد.

افزایش قیمت تقریبا دو برابری به سود جیب دلالان

وی گفت: هم‌اکنون صادرات این خرما به کشورهای مختلف نیز بسیار پررونق است و بهترین بازار نیز بازار کشورهای اسلامی است.

وی ادامه داد: ۱۵ درصد محصول سال گذشته صادرشده است و ارزآوری بسیار مطلوبی شکل‌گرفته است.

فرماندار بم مقابله با دلال‌بازی و افزایش قیمت غیرواقعی در بازار را ازجمله راهکارهای رونق این صنعت دانست.

قیمت هر کیلو خرمای درجه‌یک مضافتی تا قبل از قرار گرفتن در آستانه ماه رمضان چهار هزار تومان تا چهار هزار و ۵۰۰ تومان برای خرمای درجه بوده است و خرمای درجه‌دو هم سه هزار و ۲۰۰ تا سه هزار و ۷۰۰ تومان بوده است که هم‌اکنون این نرخ در برخی از استان‌های هم‌جوار استان کرمان و حتی در شهر کرمان نیز برای خرمای درجه‌یک دربسته بندی‌های یک کیلویی حتی به بالای هشت هزار تومان نیز رسیده است که نتیجه دلال‌بازی در بازار خرما است.