تجهیز سالانه ۴۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور به سیستم های آبیاری تحت فشار

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: با اختصاص ۳۰ هزار میلیارد ریال اعتبار، امکان تجهیز سالانه ۴۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور به سیستم آبیاری تحت فشار وجود دارد.

خبر کشاورزی (2)به گزارش اگری پرس از خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، روابط عمومی جهاد کشاورزی استان کرمان اعلام کرد: علی مراد اکبری در مراسم افتتاح دو طرح آبیاری تحت فشار زیر سطحی در شهرستان سیرجان افزود: استان کرمان در زمینه بهینه سازی مصرف آب پیشرو است و خوشبختانه در سیرجان استقبال کشاورزان از سیسیتم آبیاری زیر سطحی بسیار خوب بوده است، به گونه ای که تاکنون ۷ هزار هکتار از زمین های کشاورزی به این سیستم مجهز شده اند.

وی افزود: استفاده از سیستم های نوین آبیاری مصرف آب را به نصف کاهش و در مقابل محصول را به دو برابر افزایش می دهد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: با توجه به پتانسیل بالای استان کرمان امسال ۹۲۰ میلیارد ریال برای این استان در نظر گرفته شده که بالغ بر ۸۴۰ میلیارد ریال آن برای آبیاری تحت فشار و ۱۸ میلیارد ریال برای مرمت و نگهداری قنوات اختصاص خواهد یافت.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان هم طرح همیاران آب را در استان از طرح های موفق ارزیابی کرد و گفت: این طرح ۱۷ مصوبه برای آبیاری نوین در استان داشته است و امسال با اختصاص ۸۴۰ میلیارد ریال حدود ۱۵ هزار هکتار آبیاری تحت فشار را اجرا می کنیم.

عباس سعیدی بیان کرد: سال گذشته به اندازه یک پنجم ۳۵ سال گذشته آبیاری تحت فشار را در استان اجرایی کردیم.

دو طرح آبیاری زیر سطحی به وسعت ۱۴۰ هکتار در بخش گلستان سیرجان به بهره برداری رسید و نزدیک به ۲۰ میلیارد ریال برای اجرای این دو طرح هزینه و هشت میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال آن از کمک های بلاعوض دولت پرداخت شده است.

در شهرستان سیرجان هفت هزار هکتار آبیاری تحت فشار ایجاد شده که یکهزار و ۸۰۰ هکتار آن زیر سطحی است.