تا پایان سال ۹۵ به خودکفایی گندم می رسیم

عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس نهم شورای اسلامی گفت: باید به طور جدی برای سوق دادن کشاورزان به کشت گندم با تامین خریدها در زمان کاشت محصول، در بحث خودکفایی ورود پیدا کنیم زیرا اگر این کار عملی نشود آنها به سمت محصولاتی می روند که برایشان سود دهی بیشتری داشته باشد و این امر خوشایند نیست.

به گزارش اگری پرس، هادی حسینی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نهم شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به این که گندم به عنوان یک محصول خوراکی استراتژیک و حیاتی برای همه کشورها مهم است، اظهارکرد: هر کشوری که بتواند کالاهای استراتژیک اش را تولید کند از وابستگی هنگام خشکسالی، جنگ، تحریم و شرایط سخت در امان خواهد بود.

وی ادامه داد: ایران به دلیل شرایط اقلیمی و جفرافیایی، وجود سطح وسیع کویر، مشکل کم آبی و بذرمناسب در کشت محصولاتی مانند گندم با مشکلاتی روبرو بوده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نهم شورای اسلامی با اشاره به این که گندم نسبت به برنج نیازمند آب بیشتری است، افزود: با آبیاری مناسب و بذر مرغوب می توان محصولی را پرورش دهیم که به خودکفایی برسیم همچنین باید شرایط خرید تضمینی محصول کشاورزان و تامین نیاز اولیه آنها برای تهیه ابزارهای مناسب و با کیفیت در پرورش گندم مرغوب و با کیفیت مهیا شود تا انگیزه ای برای مشارکت کشاورزان در این طرح باشد.

وی با اشاره به این که با عزم جدی می توان دوباره بستر خودکفایی گندم را در کشور مهیا ساخت تاکید کرد: با توجه به آخرین بررسی ها و آمار به دست آمده از وزارت کشاورزی به احتمال زیاد تا پایان سال ۹۵ نیز می توانیم به جایگاه خودکفایی گندم دست یابیم.

حسینی در خصوص لزوم اقدامات اجرایی در خودکفایی گندم در سال جاری تصریح کرد: باید به طور جدی برای سوق دادن کشاورزان به کشت گندم با تامین خریدها در زمان کاشت محصول، در بحث خودکفایی ورود پیدا کنیم زیرا اگر این کار عملی نشود آنها به سمت محصولاتی می روند که برایشان سود دهی بیشتری داشته باشد و این امر خوشایند نیست.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نهم شورای اسلامی افزود: مدیریت منابع آبی،‌ تامین سیلوهای مناسب، ‌سم پاشی های به موقع، انتخاب و کشت بذر مرغوب، استفاده از تجهیزات و ماشین آلات در فرایند درو برای پیشگیری از هدر رفتن و بی کیفیت شدن از نکات مهمی است که باید در بحث خودکفایی و مرغوبیت گندم به آن توجه شود.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان