تاجران هندوانه می‌توانند از اماراتی‌ها شکایت کنند

رییس حفظ نباتات کشور گفت: هندوانه ایرانی که به امارات صادر شد و برگشت خورد، از نظر آفت و باقی‌مانده‌های شیمیایی هیچ مشکلی نداشت و تاجران ایرانی می‌توانند بابت برگشت‌ خوردن بی‌دلیل و غیرقانونی محموله‌های خود، از اماراتی‌ها شکایت کنند.

agripress0081به گزارش اگری پرس و به نقل از ایسنا محمدعلی باغستانی درباره آخرین وضعیت هندوانه‌های صادراتی به امارات و برگشت شش محموله از این محصول اظهار کرد: همان روزی که برخی از محموله‌های هندوانه از امارات برگشت خورد چند محموله‌ دیگر از این محصول در امارات تخلیه و بارگیری شد و به نظر می‌رسد تنها علت برگشت خوردن هندوانه ایرانی رقابت چند تاجر با یکدیگر باشد.

وی افزود: پس از برگشت‌ خوردن هندوانه‌های ایرانی دو روز صادرات هندوانه به امارات قطع شد. به همین دلیل قیمت هر کیلوگرم هندوانه در امارات از یک درهم به سه درهم افزایش یافت و آنها مجددا درخواست کردند که هندوانه برای آنها ارسال شود.

رییس حفظ نباتات کشور ادامه داد: براساس قوانین بین‌المللی هنگامی که یک محصول کشاورزی از قرنطینه کشوری عبور می‌کند یعنی از نظر آفت و بقایای سم و کود هیچ مشکلی ندارد و مورد تایید قرنطینه کشور مقصد قرار گرفته است.

وی افزود: هندوانه برای ایران سربلندی ایجاد کرد، چرا که از دو منظر سم و کود و آفت این محصول مورد ابهام قرار گرفت که هیچ کدام تایید نشد. در زمینه‌ بقایای سم و کود، وزارت آب و محیط زیست امارات پس از آنالیز دقیق این محصول اعلام کرد که هندوانه‌های ایرانی هیچ مشکلی از این نظر ندارند و این خبر در رسانه‌های اماراتی منتشر شد اما دومین مساله که تحت عنوان سوراخ بودن و آفت در‌ هندوانه‌های ایرانی مطرح شده بود که براساس قوانین بین‌المللی هنگامی که محصول کشاورزی از قرنطینه کشور مقصد عبور می‌کند و به بازار آن کشور وارد می‌شود به این مفهوم است که استاندارد‌های بهداشتی و قرنطینه‌ای را دارا بوده و مورد تایید قرنطینه کشور مقصد نیز قرار گرفته است.

باغستانی تاکید کرد: برای هندوانه ایرانی هم اگر مشکلی وجود داشت باید قبل از ترخیص از قرنطینه کشور امارات به پست قرنطینه‌ای ایران اعلام مشکل می‌شد.

رییس سازمان حفظ نباتات تصریح کرد: براساس قانون، تاجران ایرانی می‌توانستند محموله‌های برگشت خورده را تحویل نگیرند و هم‌اکنون نیز بابت این‌که اماراتی‌ها بدون هیچ اطلاعیه و گزارش رسمی مبنی بر دلیل برگشت خوردن هندوانه‌های ایرانی این محصول را بازگردانده‌اند، می‌توانند از اماراتی‌ها شکایت کنند.

وی اظهار کرد: پس از برگشت خوردن هندوانه‌های ایرانی به سرعت نمایندگانی از سازمان حفظ نباتات به قرنطینه اعزام شدند تا این مساله را مورد بررسی قرار دهند که در پی این ماموریت، بیش از ۱۰۰ هندوانه به عنوان نمونه شکافته شد اما هیچ آفت قرنطینه‌ای اعلام و گزارش نشد. البته در زمینه‌ باقی‌مانده‌های آفت‌کش علی‌رغم این‌که در حیطه سازمان حفظ نباتات قرار ندارد براساس گزارش‌های سازمان استاندارد و بهداشت نیز مشکلی وجود نداشته است.