برنج‌ها مجوز خرید داشته است /‌ یک مسئول: اگر ممنوع بوده نباید از گمرک مجوز می‌گرفت‌

مسئولان متولی در زمینه چرایی «تخلیه بار برنج آمریکایی در بندر چابهار» اعلام کردند: برنج‌ها خرید قبلی بوده ‌و قطعا مجوز لازم برای خرید این کالاها از مراجع قانونی اخذ شده است.

به گزارش اگری پرس به نقل از خبرگزاری فارس از زاهدان، پس از انتشار خبری‌ مبنی بر اینکه ‌«یک کشتی آمریکایی با ۱۰ هزار تن برنج دانه بلند آمریکایی به سفارش شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران ۴۰ روز پیش در آمریکا بارگیری شده، هم‌اکنون در حال تخلیه بار در اسکله شهید بهشتی چابهار است و این اقدام با قانون ممنوعیت واردات کالاهای مصرفی از آمریکا در تناقض است؛ البته این قانون با بخشنامه وزیر صنعت نیز تناقض دارد.» خبرنگار فارس در سیستان و بلوچستان به سراغ مسئولان مربوطه رفت‌ تا جزئیات این موضوع را پیگیری کند.‌

*موضوع مربوط به شرکت غله است

سیاوش رضوانی مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان از این موضوع اظهار بی‌اطلاعی کرد‌ و گفت: آقای یوسفی مدیرعامل شرکت غله به عنوان صاحب کالا می‎توانند در این زمینه اظهارنظر کنند.

*برنج خریداری شده از قبل بوده است

مدیرعامل شرکت غله و بازرگانی سیستان و بلوچستان هم در این زمینه به خبرنگار فارس اظهار کرد: بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری که معاملات با آمریکا را ممنوع اعلام کردند، معامله‌ای با این کشور صورت نگرفت‌ و این کالا خرید قبلی است که سه کشتی بوده و در حال حاضر در حال تخلیه در بندر چابهار است.

یوسفی افزود: مدیرکل خریدهای خارجی بازرگانی دولتی بهتر می‎توانند به این موضوع پاسخ دهند.

*باید زمان دقیق خرید کالا را بررسی کنیم

خبرنگار فارس موضوع را از رحیم‌زاده مدیرکل خریدهای خارجی بازرگانی دولتی پیگیری کرد که وی نیز در پاسخ ‌اظهار کرد: باید زمان دقیق خرید کالا را بررسی کنیم و قطعا اگر ممنوع بوده نباید از گمرک مجوز می‌گرفته است.

رحیم‌زاده افزود: پروسه خرید و ارسال کالا و گذراندن مراحل مختلف حداقل پنج ماه طول می‌کشد و باید بررسی کنیم ببینیم زمانی که این برنج‌ها خریداری شده، ممنوعیت‌ها اعمال شده بوده یا خیر؟

وی گفت: از آنجایی که تا به مرحله تخلیه رسیده‌ نشان می‌دهد که این کالا مجوز لازم را برای طی کردن مراحل اداری داشته است.

مدیرکل خریدهای خارجی بازرگانی دولتی گفت: برای اینکه بررسی کنیم زمان دقیق خرید این کالا چه روز و مقطعی بوده است، روابط عمومی سازمان اطلاعات لازم را فردا در اختیار رسانه فارس قرار خواهد داد.