برآورد ارزش ۱۵۰ میلیارد تومانی چای ایرانی/ پرداخت نیمی از مطالبات چایکاران تا سه هفته آینده

چای ایرانی در مقابل ارزش سه‌هزار میلیارد تومانی چای خارجی ۱۵۰ میلیارد تومان می‌ارزد.

agripress004به گزارش اگری پرس و به نقل از ایانا؛ رئیس سازمان چای کشور با اعلام این خبر گفت: چای ایرانی از مرغوب‌ترین‌ها در جهان محسوب می‌شود که حتی برای از بین بردن علف‌های هرز باغ، سم استفاده نمی‌شود، به‌گونه‌ای که در غیر از فصل بهره‌برداری، چایکاران با چراندن گوسفندان و دام‌های خود در باغ‌های چای در جهت از بین بردن علف‌های هرز اقدام می‌کنند.

محمدولی روزبهان افزود: تنها آفتی که ممکن است باغ‌های چای را درگیر کند، شپشک آردآلود ساحلی است که برای از بین بردن آن، روش‌های بیولوژیک یعنی استفاده از کفشدوزک مرسوم است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اقلیم استان‌های شمالی و وجود درجه حرارت منفی ۱۵ در زمستان‌ها، تمامی آفات از بین می‌رود؛ بنابراین مصرف چای ایرانی علاوه بر سلامت، مفرح بوده و به‌عنوان آنتی اکسیدانی قوی می‌تواند در مقابله با سرطان مؤثر واقع شود.

روزبهان ادامه داد: ارزش چای خارجی تنها سه‌هزار میلیارد تومان برآورد شده است، در حالی که چای ایرانی دارای ارزشی معادل ۱۵۰ میلیارد تومان است.

وی تصریح کرد: اگر پنج درصد از ارزش سه‌هزار میلیارد تومانی چای خارجی صرف تبلیغات می‌شد، می‌توانست به ازای کل چای داخلی کاربرد داشته باشد.

 

واریز سه‌هزار میلیارد تومان به حساب چایکاران تا دو روز آینده

رئیس سازمان چای کشور یادآور شد: لازم است برای ترویج مصرف چای ایرانی فرهنگ‌سازی شود، به‌گونه‌ای که از صدا و سیما خواسته شده تا تبلیغات چای خارجی را به صفر برساند؛ زیرا جهت تقویت اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال پایدار و در پی آن افزایش ثروت ملی و حفظ سلامتی می‌توانیم چای ایرانی را جایگزین نوع خارجی آن کنیم.

روزبهان درباره فصل بهره‌برداری بهاره تأکید کرد: دوره بهره‌برداری بهاره به اتمام رسیده است و تاکنون ۳۳ هزار تن برگ سبز چای از چایکاران خریداری شده که ۷۷ درصد آن درجه یک و ۲۳ درصد درجه دو است.

وی اظهار داشت: ارزش ریالی برگ سبز خریداری‌شده از چایکاران ۶۴٫۵ میلیارد تومان است که تاکنون مبلغ ۷٫۵ میلیارد تومان آن به حساب آنها واریز شده و حدود سه میلیارد تومان دیگر فردا یا پس‌فردا به حساب آنها واریز می‌شود.

روزبهان از پرداخت نیمی از بهای برگ سبز چای بهاره تا سه هفته آینده خبر داد و گفت: رایزنی‌هایی در حال انجام است تا بتوانیم ظرف سه هفته آینده حدود ۳۰ میلیارد تومان از بهای برگ سبز چای را به حساب چایکاران واریز کنیم.

وی همچنین افزود: چای تولیدشده در بهار امسال از رشد ۳۰ درصدی برخوردار است؛ به‌گونه‌ای که شرایط مناسب آب و هوایی و بارندگی‌ها و عملیات تغذیه‌ای که توسط چایکاران انجام شده، باعث افزایش برگ‌های مرغوب شده و با وجود آنکه ۱۶ درصد کاهش در کمیت را شاهد بودیم، نسبت به سال گذشته عملکرد مناسبی حاصل شده است.

رئیس سازمان چای کشور خاطرنشان کرد: حدود دوهزار و ۲۰۰ هکتار از باغ‌های چای کف‌بر و بخشی نیز کمربر شده است که کاهش محسوس تولید برگ سبز وجود دارد.

روزبهان ادامه داد: در مقابل این عوامل، حدود سه‌هزار هکتار از باغ‌های رهاشده به چرخه تولید برگشته‌اند که اگر هکتاری پنج تن محصول دهند، در مجموع می‌تواند ۱۵ هزار تن برگ سبز چای و سه‌هزار تن چای خشک تولید کند و بدین‌ترتیب تولید سال گذشته که ۱۴ هزار و ۶۰۰ تن بود، با افزوده شدن این اراضی حدود ۲۰ درصد افزایش محصول خواهیم داشت.

وی در پایان تصریح کرد: با تمام قدرت از عرضه چای‌های سنواتی به بازار جلوگیری می‌کنیم تا سود مناسبی از فروش چای‌های تولید داخل نصیب کارخانه‌داران شده و در مقابل آن چایکاران نیز بتوانند سهم خود را دریافت کنند و بدین‌ترتیب انگیزه آنها برای تولید داخل بالاتر رود./