بانی برنج تراریخته سال ۸۶ محاکمه شد/ رایزنی برای کشت یک میلیون هکتار محصول تراریخته/ شورای امنیت ملی ممانعت کند

استاد دانشگاه گفت: بانیان برنج تراریخته در جلسه‌ای با حضور برخی مسئولان دولتی قصد اخذ مجوز تولید محصولات تراریخته در سطح یک میلیون هکتار از اراضی کشاورزی کشور را داشتند.

به گزارش اگری پرس به نقل از خبرگزاری فارس محصولات تراریخته، محصولاتی هستند که با دستکاری ژنتیکی، از حالت عادی خارج شده‌اند. به عنوان مثال، انتقال ژن یک حیوان مقاوم به سرما، به میوه گوجه فرنگی، تحت شرایطی سبب مقاومت گوجه دستکاری شده یا همان تراریخته نسبت به سرما می‌شود.

البته اگرچه تولید محصولات تراریخته در دنیا سابقه‌ای ۳۰ ساله دارد اما هنوز عوارض مصرف این محصولات کاملاً شناخته نشده و بی‌ضرر بودن مصرف آن به اثبات نرسیده است. ولی اسنادی نیز وجود دارد که نشان می دهند این محصولات آثار زیانبار سنگینی بر بدن انسان و حیوان دارند که در کوتاه مدت ترمیم شدنی نبوده و خطر نابودی نسل ها را در پی دارند.

ناگفته نماند که استفاده قدرت‌های جهانی از محصولات تراریخته، تولید و صدور آن به سایر کشورها، بخصوص توسط ایالات متحده آمریکا، برای بهره‌برداری تجاری، احتمال بروز خطرات جبران ناپذیر را محتمل‌تر می‌کند.

در حالی که هنوز دلیل علمی برای بی‌ضرر بودن محصولات تراریخته در دنیا ارائه نشده است در کمال تعجب مشاهده می‌شود که امسال دولت در لایحه پیشنهادی برنامه ششم توسعه به مجلس، در ردیف ۲ بخش راهبردها، سیاست‌ها و اقدامات اساسی بخش علم و فناوری «تولید و تجاری سازی انبوه کودهای زیستی و سموم زیستی و محصولات تراریخته با اولویت برنج و پنبه تراریخته را آورده است» که هدف از ارائه آن در این لایحه قانونی کردن تولید این محصولات است، زیرا تولید این محصولات تاکنون در کشور قانونی نبوده است.

**تجاری سازی و دلال محوری در برنامه ششم

عبدالمجید شیخی عضو سابق هیئت علمی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج جهاد کشاورزی و استاددانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس گفت: دولت در لایحه برنامه ششم قصد اخذ یک سری مجوز برای انجام کارها، اهداف و مقاصد خود و در واقع با ارائه این لایحه قصد دور زدن مجلس و دستگاه‌های نظارتی را دارد. دولت همانگونه که سابقه دو ساله‌اش نشان داده و دیگران را نادان و بی سواد و بی شناسنامه خطاب می کند،خود و اغراض خود را برنامه تلقی کرده و آنچه که درقالب برنامه به مجلس داده یک مجموعه مجوز است.

وی بیان داشت: دولت با ارائه لایحه برنامه ششم توسعه با این محتوا قصد سوق دادن اقتصاد به سمت تجاری‌سازی و دلالی محوری را دارد.

* انتقاد طرفداران دولت از لایحه برنامه

این استاد دانشگاه افزود: برنامه ششم یک سری احکام است و هیچ ارتباطی با رشد تولید داخلی و اقتصاد مقاومتی ندارد،حتی طرفداران سیاسی خود دولت نسبت به آن انتقادات شدیدی دارند.

عضو سابق هیئت علمی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج جهاد کشاورزی تصریح کرد: بانی برنج تراریخته در ایران که در حال حاضر به کمک برخی افراد در دولت به دنبال قانونی کردن تولید و انبوه سازی آن است، سال ۸۶ با چند کشاورز برای تولید برنج قرارداد بسته و توسط آنها برنج تراریخته را در مزرعه تولید کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کشاورزان مطلع بودند که با این قرارداد و دریافت بذر از این شخص اقدام به تولید برنج تراریخته می‌کنند، گفت: از این موضوع اطلاع ندارم اما قطعا پس از تولید برنج به دنبال این قرارداد و توسط این کشاورزان هم‌اکنون بذر برنج تراریخته در اختیار این فرد است.

شیخی تصریح کرد: البته این فرد در سال ۸۶ برای این اقدام توسط هیئت انتظامی بدوی اعضای هیئت علمی که تخلفات اداری اعضای هیئت علمی را بررسی می‌کنند برای این خیانت و نیز اشاعه گیاه مخرب آزولا در مرداب انزلی محاکمه شد.

وی افزود: اما متاسفانه مسئولین وقت با محافظه‌کاری این فرد را تنبیه نکردند. در دولت یازدهم دوباره پست ریاست موسسه بیو تکنولوژی را نیز تحویل گرفت و اکنون نیز از دولت سر دولت بی تدبیر یازدهم در سازمان مدیریت و برنامه ریزی پست بالایی را احراز کرده است.!!

عضو سابق هیئت علمی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج جهاد کشاورزی، بیان داشت: آن فردی که امروز سردمدار و عامل انتقال تولید محصولات تراریخته به کشور است همان فردی است که باعث پراکندگی گیاه آزولا در تالاب انزلی شد و اکنون این گیاه که عاملی برای نابودی تالاب انزلی است و به یک معضل بزرگ تبدیل شده است.

* کشت محصولات تراریخته در سطح یک میلیون هکتار

وی افزود: بانیان برنج تراریخته دو هفته پیش قصد اخذ مجوز تولید محصولات تراریخته را در سطح یک میلیون هکتار از اراضی کشور داشتند و در جلسه‌ای که این فرد با حضور معاون وزیر علوم، رئیس سابق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و نوبخت داشته است این موضوع مطرح شده است.

شیخی گفت: دراصل ۵۰ قانون اساسی آمده است که «در جمهوری اسلامی، حفاظت محیط زیست که نسل امروز و نسل های بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند، وظیفه عمومی تلقی می‌گردد. از این رو فعالیت‌های اقتصادی و غیر آن که با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیرقابل جبران آن ملازمه پیدا کند، ممنوع است.» همچنین در اصل ۱۷۶ – وظایف شورای عالی امنیت ملی آمده است: به منظور تأمین منافع ملی و پاسداری از انقلاب اسلامی و تمامیت ارضی و حاکمیت ملی “شورای عالی امنیت ملی” به ریاست رییس جمهور، با وظایف زیر تشکیل می‌گرد:

تعیین سیاستهای دفاعی – امنیتی کشور در محدوده سیاست های کلی تعیین شده از طرف مقام رهبری.

هماهنگ نمودن فعالیت‏‌های سیاسی، اطلاعاتی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در ارتباط با تدابیر کلی دفاعی – امنیتی،بهره‌‏گیری از امکانات مادی و معنوی کشور برای مقابله با تهدیدهای داخلی و خارجی.

عضو سابق هیئت علمی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج جهاد کشاورزی، تصریح کرد:  صاحبنظران علوم کشاورزی و تغدیه به اتفاق آراء باور دارند که تراریختگی موجب تخریب محیط زیست، ذخایر ژنتیکی بومی و مخرب امنیت غذایی یعنی رکن رکین امنیت ملی است. لذا این برنامه یک خیانت است و شورای امنیت ملی باید و موظف است ممانعت کند و بدون مجوز نباید چنین اقدامی صورت گیرد. وظیفه دولت فراهم کردن غذای سالم با تولید مواد غذایی سالم برای مردم است اما دست‌کاری ژنتیک باعث افزایش سرطان و بیماری‌های زیادی می شود.

وی  در پاسخ به این سؤال که هنوز سرطان‌زایی و مضر بودن استفاده از محصولات تراریخته در دنیا ثابت نشده است و از آن طرف هم بی‌ضرر بودن استفاده از این محصولات به اثبات نرسیده و این موضوع دقیقا همان چیزی است که موافقان تولید محصولات تراریخته برای استمرار تولید به آن اکتفا می‌کنند، پس چگونه است که شما می‌فرمایید این محصولات سرطان‌زاست و یا در مقابل موافقان چه پاسخی دارید، گفت: اولاً اسناد موجود یافته‌های متخصصین تغذیه و کشاورزی هستند که این مسئله را در آزمایشگاه‌ها ثابت کرده‌اند و بنده نیز به یافته‌ های همان متخصصین استناد می کنم.

این استاد دانشگاه گفت: ثانیاً با فرض اینکه آثار دراز مدت مشخص نباشد هر عاقلی دست به این کار خطرناک غیر قابل کنترل که ریسک بزرگ «خطر نابودی نسلها» را در پی دارد نمی زند.کار ساده ای نیست که مثلاً خطرش یک زیان مالی چند میلیونی باشد که بگویند به خطرش می ارزد. ثالثاً در منابع دینی ما ذکر شده است که در مورد آنچه که عاقبتی مثل هلاک و تهلکه دارد نباید دست زد.

وی بیان داشت: رابعاً در قرآن آمده که هر فسادی در زمین ناشی از دستکاری این انسان عاصی است. دقت شود محصول تراریخته یا مستقیم غذای انسان می شود و یا غیر مستقیم مثلاً دام می خورد و بعد انسان گوشت و لبن دام را می خورد. لذا هر نوعی از کشت تراریخته خطرناک است. به علاوه وقتی کاشته شد جمع کردن آن محال است. زیرا مثل خودرو نیست که اگر انژکتور خراب بود همه را برای اصلاح جمع کنیم.

این استاد دانشگاه گفت: محصولات کشاورزی موجود زنده هستند و تکثر پیدا می کنند حتی غافلانه اگر مقدار کمی در جایی ریخته شود دیگر نمی توان از آثار بعدی اش مطمئن بود. زیرا ناخواسته وارد محصولات بومی و زنجیره تولید و مصرف مواد غذایی می شوند.

وی افزود: امروز در کشورهای اروپایی میوه‌هایی به روش‌های مختلف تولید می‌شود که به لحاظ ظاهری زیباتر، بدون کرم خوردگی و بزرگ‌تر از حد معمول است ولی قیمت چنین تولیداتی از یک میوه کرم خوره کمتر است، چون میوه کرم خورده دست کاری غیر طبیعی و شیمیایی نشده است.

عضو سابق هیئت علمی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج جهاد کشاورزی، با اشاره به آیه‌ای از قرآن اظهار داشت: خداوند در سوره روم آیه ۴۱ می‌فرمایند «ظهر الفساد فی‌البر و البحر بما کسبت ایدی الناس» یعنی هر فسادی در زمین بخاطر دستکاری بشر است.

وی همچنین بیان کرد: در قرآن هر جا که حلال ذکر شده، کلمه طیب هم آمده است و احتمالا طیبات یعنی همان چیزی که طبیعی و پاکیزه و سالم است و بشر در آن دخالت نکرده و آن را دستکاری نکرده است.

شیخی با تأکید بر اینکه در فاز و روش رایج تولیدات کشاورزی هنوز در کشور به مرحله اشباع بهره برداری و بهره‌وری بهینه نرسیده‌ایم، تصریح کرد: هنوز در کشورمان بهره‌وری آب نسبت به کشورهای اروپایی و پیشرفته پایین‌ است و بهره‌وری کلیه نهاده‌ها، مکانیزاسیون، کود و سم هم آن قدر پایین است که چند برابر دنیا از کود و سم در کشاورزی استفاده می‌کنیم.

این استاد دانشگاه بیان داشت: هنوز از امکانات موجود در استفاده از نهاده‌های کشاورزی بطور کامل استفاده نکرده‌ایم بنابراین کدام منطق می گوید که این کار ناتمام را رها کنیم و دوباره یک کار جدید در فاز و فضای جدیدی با هزینه دیگری آغاز کنیم و تمام امکانات و ظرفیت‌های موجود را در تولید محصولات کشاورزی رها کرده و از نو به سمت کارجدیدی یعنی دست‌کاری ژنتیکی برای افزایش تولید محصولات کشاورزی برویم. مگر قرار نبود دولت طرح جدید آغاز نکند تا طرح‌های نیمه تمام سابق تمام و به بهره برداری برسند.؟

* کشورهای جهان سوم آزمایشگاه تولید محصولات تراریخته 

شیخی  گفت: در کشورهای پیشرفته از ظرفیت‌های مختلف برای افزایش تولید از جمله فناوری بالای استفاده کرده‌اند و در نتیجه آن به اهداف مختلف از جمله تولید انبوه، کیفیت بالا و همچنین قیمت تمام شده کمتر رسیده‌اند و دیگر در این بخش ظرفیت استفاده نشده‌ای ندارند، بنابراین به استفاده از تکنولوژی‌های جدید از جمله تولید محصولات تراریخته روی آورده‌اند.البته همانند آزمایشگاه‌های پزشکی‌‌اشان این عمل را در مزارع کشورهای جهان سوم منتقل کرده‌اند.

این استاد دانشگاه افزود: زیرا می دانند که دست به چه کار خطرناکی می زنند و لذا بیماری ابولا را در افریقا تولید و به خورد مردم مستضعف آنجا دادند و صدها نفر آنها را کشتند و توانستند منفعت بسیاری از فروش داروهایشان ببرند.کشت تراریخته نیز ابتدا در تولید ذرت استفاده شده تا با تولید انبوه سوخت اتانول تولید کنند و جایگزین سوخت های فسیلی کنند و برای آنها ارزانتر تمام شود. خلاصه برای پر کردن جیب خود به هر جنایتی دست می زنند.

عضو سابق هیئت علمی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج جهاد کشاورزی، بیان داشت: هدف آنها افزایش تولیدات و سود بیشتر است در حالی که در کشورمان هنوز با افزایش بهره‌وری استفاده از آب، خاک و … می‌توان تولید را افزایش داد و نیازی به استفاده از آنچه که بر روی سلامت آینده تأثیر منفی می‌گذارد و در سلامت آن یقین وجود ندارد نیست.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: واردات محصولات تراریخته به برخی کشورهای اروپایی و آمریکایی ممنوع است در حالیکه یک چهارم صادرات غیرنفتی کشورمان از بخش کشاورزی است، بنابراین سوق یافتن به سمت تولید محصولات تراریخته ما را از صدور محصولات کشاورزی به بازار جهانی محروم خواهد کرد و یک تهدید بزرگ تجاری نیز هست .

وی افزود: تولید محصولات تراریخته در غرب اقدامی علیه نسل‌های آینده بشر است در حالی که غربیان این تولیدات را اغلب به کشورهای دیگر صادر می‌کنند و خود از آن استفاده نمی‌کنند.

شیخی در پاسخ به این سؤال که تقریبا همه روغن‌های وارداتی به کشور و برخی محصولات کشاورزی وارداتی جزء محصولات تراریخته هستند و افرادی که قصد تولید محصولات تراریخته را در کشور دارند می‌گویند که وقتی این محصولات به کشور وارد می‌شود چرا خودمان تولید نکنیم، گفت: وقتی از سلامت محصولی مطمئن نیستیم، افزایش تولید آن به دست خودمان هم اصلا عاقلانه نیست.آیا عاقلانه است که یک بد تبدیل به دو بد شود؟ یا آیا خون را با خون می شویند؟

وی گفت: اگر روغن تراریخته وارد می شود دولت مقصر است و بنابراین وظیفه قوه قضائیه است که جلوی این خیانت بزرگ بخش دولتی و یا خصوصی را بگیرد. چرا وزارت بهداشت و کشاورزی بازخواست نمی شوند؟ این چه منطقی است؟ امنیت غذایی کشور و جلوگیری و دفاع دربرابر بایو تروریسم وظیفه دولت و شورای امنیت ملی است.

عضو سابق هیئت علمی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج جهاد کشاورزی، افزود: امروز دشمن از هر در و پنجره ای برای حمله به کشور استفاده می‌کند که یکی از این روش‌ها ترور از طریق ارسال غذای آلوده به کشور است. جا دارد سازمان پدافند غیرعامل برای بسیاری از مدیران کم سواد دوره آموزشی بگذارد و اصلاً شرط احراز پست گذراندن همین دوره های امنیتی باشد که آموزش تشریفات سیاسی در برابر آن اصلاً ارزشی ندارد. باید محصولات وارداتی آلوده امحا شده و از ورود آنها ممانعت شود.

گفت‌و‌گو از: سندس معتمدمنفرد