بانک‌ها توجهی به کشاورزان ندارند/ برای تامین هزینه‌های بخش کشاورزی چاره‌اندیشی شود

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز ایران نسبت به اینکه برای اعطای تسهیلات بانکی به بخش کشاورزی، بانک‌ها به تعهداتشان عمل نمی‌کنند،‌ انتقاد کرد.

به گزارش اگری پرس به نقل از خبرگزاری فارس، خلیل روشن ابرقویی، ظهر امروز در سیزدهمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با انتقاد از بی‌توجهی بانک‌ها به کشاورزان اظهار داشت: بخش کشاورزی سهم بالایی در تولید ناخالص ملی، اشتغال و … دارد اما برای دریافت تسهیلات به شدت با مشکل روبه‌رو هستیم و بانک‌ها به تعهدات خود و مصوبات بانک مرکزی توجهی ندارند.

وی ادامه داد: هزینه تولید در زمینه کشاورزی بسیار بالاست به طوری که کشاورزان حتی توان تامین ماشین‌آلات و نگهداری آن را ندارند زیرا بازگشت سرمایه پایین است.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز اضافه کرد: چرا برای اعطای تسهیلات بانکی به بخش کشاورزی سایر بانک‌ها به تعهداتشان آن طور که باید عمل نمی‌کنند و کشاورزان را همراهی نمی‌کنند.

بازده سرمایه در بخش کشاورزی پایین است

این فعال کشاورزی تاکید کرد: با توجه به اینکه امکان فروش مستقیم و یا صادرات محصولات برای کشاورزان فراهم نیست و دولت طرف معامله و خریدار محصولات است، لازم است برای تامین هزینه‌های بخش کشاورزی چاره‌اندیشی شود.

وی افزود: متاسفانه بازده سرمایه در بخش کشاورزی پایین است و روی فروش محصولات کشاورزی کنترل و نظارت شدیدی وجود دارد و قیمت مشخصی برای فروش معین شده که متضرر می‌شویم.

روشن ابرقویی با انتقاد از بی‌توجهی دولت به بخش کشاورزی عنوان کرد: در حالی که در همه دنیا بیشتر از سایر بخش‌ها به بخش کشاورزی توجه می‌کنند، در ایران با وجود اینکه قوت غالب مردم از راه کشاورزی تامین می‌شود به این بخش توجه نمی‌شود.

وی یکی دیگر از مشکلات این عرصه را کشت آبیاری در ایران برشمرد و اظهار داشت: متاسفانه کشاورزان همیشه متهم به مصرف آب در کشور هستند.

در کشاورزی امکان رقابت با دنیا را نداریم

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز ایران تصریح کرد: بسیاری از کشورهای دنیا ۷۰ درصد کشت‌شان از طریق دیم است در حالی که تولیدات کشاورزی ایران آبی بوده و با هزینه‌های بسیار بالا صورت می‌گیرد که سبب می‌شود نتوانیم با دنیا رقابت کنیم.

وی خاطر نشان کرد: برای تولید هر کیلو گندم آب بسیار زیادی مصرف می‌شود که اگر دولت برای تغییر روش آبیاری و بهبود اوضاع حمایت کند، می‌توان از هدر رفت آب نیز جلوگیری کرد.

این فعال کشاورزی با اشاره به تولیدات دامی در سطح استان و وضعیت اسفبار آن ادامه داد: متاسفانه در شرایط فعلی مرغ زیادی در استان دپو شده چرا که قیمت مرغ زنده به ۳ هزار تومان رسیده که اگر وضع به همین صورت ادامه پیدا کند، در چند ماه آینده بسیاری از مرغداران به واسطه ضرر زیاد جوجه‌ریزی نخواهند داشت.

احتمال کاهش جوجه‌ریزی و افزایش قیمت مرغ در بازار

وی تصریح کرد: عدم تعادل در جوجه‌ریزی می‌تواند بازار را با کاهش مرغ روبه‌رو کند که این امر به طور قطع قیمت گوشت مرغ را افزایش خواهد داد.

نماینده بانک کشاورزی در استان یزد نیز در این نشست با بیان اینکه بیش از ۹۲ درصد از اعتبارات را در بخش کشاورزی هزینه کرده‌ایم، گفت: متاسفانه کمبود منابع در استان به یک معضل بزرگ تبدیل شده است.

علی کمندی اظهار داشت: تسهیلات بانک کشاورزی با نرخ ترجیحی پرداخت می‌شود اما با این وجود تمام تلاش ما بر این است تا اعتباراتی که مصوب می‌شود با تامین منابع در اختیار متقاضیان بخش کشاورزی قرار دهیم.

وی با اشاره به ابلاغ آیین‌نامه امهال تسهیلات کشاورزی گفت: بانک کشاورزی در سطح استان حتی پیش از ابلاغ بند “د” مواردی را که متقاضی دچار خسارت شده بود و از بازپرداخت تسهیلات بازمانده بود امهال می‌کرد.