ایران ۱۱ درصد برنج جهان را وارد می‌کند

رئیس اتحادیه صادرکنندگان برنج پاکستان با اشاره به این که ۱۱ درصد صادرات برنج جهان به مقصد ایران انجام می شود خواستار ایجاد یک سازوکار جامع و ترتیبات انتقال ارزی مناسب از سوی بانک دولتی پاکستان برای صدور برنج پاکستانی به ایران شد.

به گزارش اگری پرس به نقل ازتسنیم، به نقل از پایگاه خبری بیزینس ریکوردر، اتحادیه صادر کنندگان برنج پاکستان نگران است که اسلام آباد به دلیل بحران انرژی و نبود تحقیق و توسعه که موجب غیر رقابتی شدن برنج صادراتی این کشور شده، نتواند از شروع مجدد صادرات برنج به ایران از اکتبر ۲۰۱۵ نهایت استفاده را ببرد.

رفیق سلیمان، رئیس اتحادیه صادر کنندگان برنج پاکستان خواستار ایجاد یک سازوکار جامع و ترتیبات انتقال ارزی مناسب از سوی بانک دولتی پاکستان به منظور بهره برداری حداکثری از شروع مجدد تجارت برنج با ایران شد.

وی افزود: «ایران یکی از بزرگترین وارد کنندگان برنج در جهان است که حدود ۱۱ درصد برنج جهان به ارزش ۲٫۵ میلیارد دلار را وارد می کند… تقاضا واردات برنج در ایران در طی سال ۱۳-۲۰۱۲ دو برابر شده و در ۵ سال گذشته،  واردات برنج ایران بیش از ۳۵ درصد رشد داشته است. از این رو، فرصت عظیمی برای صادر کنندگان برنج پاکستان وجود دارد. پاکستان که قبل از تحریم ها بزرگترین صادر کننده برنج به ایران بود، این جایگاه را به هند واگذار کرده و اکنون حدود ۹۰ درصد برنج وارداتی به ایران از هند تامین می شود، در حالی که واردات از پاکستان اقتصادی تر است.»

سلیمان در ادامه گفت: «صادرات برنج پاکستان در سال های گذشته به دلیل بحران انرژی و سیاست های صادراتی ناامیدکننده و ناهماهنگ دولت، هم از نظر حجم و هم از نظر ارزش راکد بوده و در حدود ۴ میلیون تن، معادل ۲ میلیارد دلار قرار داشته است. هند با تولید مازاد فراوان و کاهش ۲۰ درصدی ارزش روپیه اش وارد بازار جهانی برنج شده است… اما بانک دولتی پاکستان از تحریم ها علیه ایران تبعیت کرده و این موجب کاهش شدید صادرات برنج باسماتی به ایران شده است. اما صادر کنندگان همچنان سهم خود را حفظ کرده اند و قادرند سهمی از بازار را به دست بیاورند.»

وی گفت، بر اساس آمارهای جدید: «صادرات برنج پاکستان در ماه نخست سال مالی جاری کاهش شدید ۲۷ درصدی را تجربه کرده که عمدتا ناشی از کاهش قیمت دربازار جهانی بوده است.»

پاکستان در جولای ۲۰۱۵، ۹۱ میلیون دلار برنج صادر کرد، در حالی که این رقم در جولای ۲۰۱۴، بالغ بر ۱۲۵ میلیون دلار بود.

انتهای پیام