ایران ظرفیت پرورش ۹۰۰ هزار تن ماهی در قفس را دارد

وزیر جهاد کشاورزی گفت: براساس پیش‌بینی‌های انجام شده ظرفیت تولید ۹۰۰ هزار تن مالی در قفس در ایران وجود دارد که ۳۰۰ هزار تن آن در دریای خزر، ۱۵۰ هزار تن خلیج فارس و مابقی در دریای عمان قرار دارد.

به گزارش اگری پرس به نقل از خبرگزاری تسنیم، کنگره بین‌المللی آبزی پروری خاورمیانه و آسیای مرکزی در تهران با حضور فعالین و پژوهشگران بخش شیلات برگزار شد.

در ابتدای این مراسم پیام محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی قرائت شد.  حجتی در پیام خود آورده است که دنیای امروز با سه چالش عمده کاهش آب شیرین در دسترس، کمبود غذا و تخریب در محیط زیست مواجه است.

وی افزود: روزانه انسانهای زیادی در جهان به واسطه کمبود مواد غذایی می‌میرند و نرخ مرگ و میر ناشی از کمبود غذا با افزایش جمعیت شدت می‌یابد که برای مقابله با این چالش بزرگ بشر باید شیوه‌های جدیدی را به کار گیرد تا میزان تولید مواد غذایی را افزایش دهد.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد:‌در حالی که تولید گوشت قرمز و محصولات کشاورزی با محدودیت همراه است ظرفیت دریاها که نزدیک به ۷۵ درصد سطح کره زمین را اشغال کرده‌اند یکی از توانمندی‌های بالقوه برای تولید مواد غذایی به شمار می‌آیند.

حجتی تصریح کرد: براساس گزارش سازمان خواربار کشاورزی و ملل متحد (فائو) صید جهانی آبزیان به حدی رسیده است که با شیوه‌های کنونی مدیریت ذخایر نمی‌توان بیشتر برداشت کرد. از سوی دیگر تقاضا برای ماهی و دیگر مواد غذایی دریایی افزایش یافته است.

وی تاکید کرد: در دو دهه اخیر پرورش آبزیان با رشد سالانه حدود ۸ درصد سریعترین و باثبات‌ترین نرخ رشد را در تولید پروتئین‌های جانوری در جهان داشته است به طوری که در سال ۲۰۱۳ میلادی میزان تولید آبزیان پرورشی به ۹۷ یملیون تن رسید که شامل ۲۵ میلیون تن گیاهان آبزی و ۷۲ یملیون تن جانور آبزی می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: چین به تنهایی بیش از نیمی از تولیدات آبزی‌پروری جهان را تولید می‌کتذ و مابقی در کشورهای اندونزی، ویتنام و فیلیپین تولید می‌شود که رتبه ایران در بین تولیدکنندگان جهان نوزدهم بر اساس آمار موجود سال ۲۰۱۳ است.

حجتی تاکید کرد: در حالی که سواحل و دریاها پتانسیل تبدیل به یک منبع اصلی ایجاد اشتغال را درند می‌تواند با استراتژی‌های توسعه‌ای مناسب راه را برای رسیدن اهدافی نظیر تولید غذای کیفی درایجاد اشتغال مولد ایجاد کرد.

وی افزود: ایران با دارا بودن امکانات آبی فراوان در بخش‌های صید و صیادی و آبزی‌پروری توانسته طی سالهای اخیر رشد سریعی را در تولید آبزیان تجربه کند. به طوری که اکنون کشور ما مقام اول تولید قزل‌آلای رنگین کمان آب شیرین در جهان بوده و مقام اول صید تون ماهیان در غرب اقیانوس هند است.

وی اضافه کرد: تولید میگوی پرورشی در ایران با دارا بودن اراضی مستعد فراوان قابلیت پرورش این آبزی را در شمال و جنوب کشور فراهم کرده است.

این مقام مسئول گفت: در راستای ابتکار اخیر سازمان خواروبار و کشاورزی ملی متحد موسوم به رشد آبی ایران به عنوان کشور پیشرو در منطقه برای اجرای برنامه مورد نظر فائو انتخاب شد توجه به این برنامه میتواند بستری برای توسعه همه جانبه و پایدار با محوریت دریا برای کشور فراهم کند که توسعه پرورش ماهی در قفس یکی از این برنامه‌ها است.

وی یادآور شد: در سالهای گذشته قریب به ۹۰۰ هزار تن انواع ابزیان در ایران تولید شده است که ۷۲ هزار تن آن به کشورهای مختلف جهان از جمله اتحادیه اروپا، کشورهای همسایه و حاشیه خلیج فارس، جنوب شرقی آسیا و آمریکای شمالی صادر شده است.

وی گفت: با توجه به سیاست‌ دولت‌های یازدهم و توافقات ایران با ۱+۵ سرمایه‌گذاری در آبزی‌پروری به عنوان یکی از مناسبت‌ترین فعالیت‌های بخش کشاورزی به حساب می‌آید. زمینه‌های پرورش ماهی در قفس در کنار ظرفیت‌های خوب و مطمئن دیگری در آبزی‌پروری نظیر پرورش ماهی خاویاری در نقاط ساحلی دریای خزر و سایر نقاط مناسب داخل کشور، پرورش میگو در نوار ساحلی جنوب و تا حدودی شمال از دیگر زمینه‌های توسعه می‌باشد.

حجتی در پایان یادآور شد: براساس پیش‌بینی‌های انجام شده ظرفیت تولید ۹۰۰ هزار تن مالی در قفس در ایران وجود دارد که ۳۰۰ هزار تن آن در دریای خزر، ۱۵۰ هزار تن خلیج فارس و مابقی در دریای عمان قرار دارد.