ایران سومین خریدار غلات روسیه

طبق بررسی وزارت کشاورزی آمریکا، روسیه برای نخستین بار در صدر فهرست صادرات کنندگان گندم قرار گرفت و ایران سومین خریدار غلات این کشور شد.

به گزارش اگری پرس، در ارزیابی وزارت کشاورزی آمریکا آمده است: روسیه توانسته با صادرات ۲،۵ میلیون تن غله بیش از کانادا و ۳،۵ میلیون تن بیشتر از آمریکا صدرنشین شود در حالیکه سال پیش در ردیف سوم قرار داشت.

خبرگزاری اسپوتنیک که امروز (سه شنبه) این گزارش را منتشر کرده، افزوده است: غلات روسیه به بیش از ۱۳۰ کشور جهان صادر می شود که مصر، ترکیه و ایران در صدر خریداران هستند.

در این گزارش بدون اشاره به میزان صادرات گندم به ایران آمده است: روسیه که سال ۲۰۰۲ صادرات انبوه غله را آغاز کرد و توانست در ردیف ۱۰ کشور بزرگ صادر کننده گندم قرار بگیرد، تاکنون جایگاه خود را ارتقا داده و امسال هم برای نخستین بار در صدر این فهرست قرار گرفت که افزایش نرخ دلار در برابر بیشتر ارزها از علت های اصلی آن بود، زیرا گندم آمریکا در بازارهای صادراتی گران شد.

الکساندر کوربوت معاون رئیس اتحادیه غلات روسیه در این باره گفته است که کاهش ارزش روبل به نفع کشاورزان روسی شد و روسیه توانست برای نخستین بار قرارداد صادرات گندم به نیجریه و مکزیک را که همیشه از آمریکا غله خریداری می کردند، امضا کند.

بنا به پیش بینی کوربوت، روسیه باز هم می تواند در فصل جدید کشاورزی و در صورت مناسب بودن آب و هوا، مقام بزرگ ترین صادرکننده غله را خود حفظ کند.
به گفته وی، روسیه چنین توانی دارد و پیش بینی محصولات خوب می باشد، زیرا قرار است حدود ۶۴ میلیون تن گندم جمع آوری شود و محصول کل غله از ۱۰۶ تا ۱۱۱ میلیون تن برآورد می شود.

بنا به این گزارش، با توجه به این وضعیت، روسیه در سال جاری می تواند از رکورد سال ۲۰۰۸ که ۱۰۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تن غله برداشت کرد فراتر رود.

منبع: ایرنا