انتقاد از زمان برگزاری نمایشگاه دام و طیور/ خطر شیوع آنفلوانزای حاد پرندگان

رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک روزه با اشاره به نامناسب بودن زمان برگزاری نمایشگاه دام و طیور در زمان اوج شیوع آنفلوآنزای حاد پرندگان، خاطرنشان کرد: باید جابه‌جایی طیور در این فصل به حداقل برسد.

به گزارش اگری پرس؛ غلامعلی فاروقی با اشاره به نامناسب بودن زمان برگزاری نمایشگاه دام و طیور در زمان اوج شیوع آنفلوآنزای حاد پرندگان خاطرنشان کرد: در این فصل باید جابه‌جایی طیور به حداقل برسد، چرا که با کوچکترین مسأله‌ای ممکن است قشر زیادی از مرغداری‌ها درگیر شده و خسارات زیادی بر جای بگذارد.

وی با اشاره به اینکه پیشنهاد دادیم، تا این نمایشگاه ۶، ۷ ماه به تعویق بیفتد، افزود: متأسفانه به دلایل مختلف از جمله رزرو فضای نمایشگاه و هماهنگی با شرکت‌ها امکان جابه‌جایی میسر نشد، اما توصیه می‌کنیم که استان‌هایی که برای شرکت در نمایشگاه به تهران مراجعه می‌کنند، در برگشت مسائل قرنطینه‌ای را به شدت رعایت کنند، تا این نمایشگاه مایه چالش بیماری آنفلوانزای پرندگان نشود.

فاروقی در بخش دیگری از این نشستبا انتقاد از روش‌های سنتی دولت برای تنظیم بازار، گفت: این روش‌ها برای دوران جنگ و تحریم جوابگو بود ولی امروز دیگر کارساز نیست و صاحبان صنعت باید بفهمند که ما نیاز به تغییر رویکرد و ساختار داریم.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران با طرح این موضوع که هم اکنون ۱۸۰۰ تشکل در این بخش فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: باید پرسید این تشکل‌ها چه کار خاصی می‌خواهند انجام دهند. مضاف بر آنکه در تمام دنیا این قدر تولیدکننده خرد وجود ندارد و ما ساختارمان را باید به سمت بزرگ مالکی ببریم.

وی ساختار زنجیره‌ای را بهترین ساختار هم برای مصرف‌کننده و هم برای تولیدکنندگان دانست و افزود: این سؤال مطرح است که چه اصراری در وزارت‌خانه وجود دارد که رانت بدهد. از طرف دیگر می‌گویند قیمت مرغ گران است، اما وقتی قیمت جهانی مرغ بین ۲٫۵ تا ۳ دلار باشد، با احتساب ارز مبادله‌ای، حداقل کیلویی بین ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان می‌شود.

جالب‌تر آنکه این قیمت در کشورهایی برآورد می‌شود که نرخ سود بانکی آنها صفر تا ۵ درصد، نرخ تورم یک تا ۲ درصد و عوارض وارداتی به حجم ما ندارند، اما چرا برخی می‌خواهند به مردم ما آدرس غلط دهند که قیمت مرغ گران است.

وی از پیشنهاد طرحی برای مطالعه روش‌های حمایتی در بخش کشاورزی خبر داد و گفت: باید پرسید اینکه دولت مجوز تولید ۳۶۰ میلیون قطعه مرغ گوشتی را در هر دوره داده است بدون آنکه زیرساخت‌های صادراتی فراهم شده باشد، چه معنایی دارد. در همه جای دنیا ۹۰ درصد مرغ تولیدی برای خودشان مصرف می‌شود و ۱۰ درصد ظرفیت ساختاری است، اما این رقم در کشور ما به گونه‌ای دیگر است.

همچنین علی صابری دبیر انجمن شرکت‌های تولیدکننده مرغ گوشتی هم گفت: صنعت طیور به لحاظ سرمایه‌گذاری، گردش نقدینگی و اشتغال‌زایی، یک صنعت عظیم تلقی می‌شود که در کنار آن آسیب‌پذیری زیادی را هم دارد، تا جایی که در ۴ سال اخیر مرغداران با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو بوده‌اند.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه افزایش قیمت جوجه یک روزه به عنوان یک نهاده ضروری در تولید مرغ گوشتی با نوسان قیمت آن در سال گذشته همواره در قیمت تمام شده مرغ مؤثر بوده، گفت: علیرغم تمام هماهنگی‌ها و تلاش‌هایی که توسط اتحادیه مرغداران گوشتی و جوجه یک روزه برای کاهش قیمت تمام شده این نهاده طرح شده بود، اما در این زمینه تا مدتی موفق نبودیم و با وزارت جهاد کشاورزی صحبت کردیم که اگر امکان تأمین ماهانه ۱۳۰ میلیون قطعه جوجه یک روزه در کشور وجود ندارد، بخشی از این کمبود را از طریق واردات تخم‌مرغ نطفه‌دار تأمین کنیم، تا مانند سال گذشته دچار چالش نشویم.

صابری با انتقاد از اینکه قیمت برخی نهاده‌ها از جمله علوفه ذرت ۲۰ درصد و سویا ۱۵ درصد افزایش قیمت داشته است، تصریح کرد: امروز یکی از دغدغه‌های مرغداران ما گرانی نهاده است، در صورتی که تغییر قیمت جهانی در نهاده‌ها اتفاق نیفتاده است.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه بخش عمده‌ای از غذای طیور وارداتی است، افزود: همین بالا و پایین شدن قیمت نهاده‌ها سبب می‌شود که مرغدار ما نتواند ثباتی در قیمت تمام شده‌اش پیش‌بینی کند.

صابری این را هم گفت که اکنون قیمت جوجه یک روزه با توجه به نوع و کیفیت آن بین ۱۶۰۰ تا ۱۸۵۰ تومان است، اما از طرف دیگر قیمت‌گذاری دستوری دولت سبب می‌شود که تولیدکنندگان نتوانند تعادلی در هزینه سربار خود ایجاد کنند و دولت باید اجازه دهد که عرضه و تقاضا قیمت‌ها را مشخص کند.

به گفته دبیر انجمن شرکت‌های تولیدکننده مرغ گوشتی، دولت اگر نگرانی بابت تأمین مرغ مورد نیاز بازار دارد، می‌تواند توسط شرکت پشتیبانی امور دام ذخایر استراتژیک خود را تأمین کند، اما اینکه بخواهد با قیمت‌گذاری دستوری بخش خصوصی را درگیر کند، قابل قبول نیست.