انتقاد از جایگزینی گوشت تیلاپیا به‌جای قزل آلا در بازار

مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی با انتقاد از جایگزینی گوشت تیلاپیا به جای ماهی قزل‌آلا در بازار، گفت: در همه جای دنیا از تولید داخل حمایت می‌شود اما در کشور ما به جای حمایت، ضربه سنگینی به تولید زدند. آرش نبی‌زاده در گفتگو با مهر با بیان اینکه بیماری وی اچ اس(VHS) از اواسط سال ۹۱ در […]

مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی با انتقاد از جایگزینی گوشت تیلاپیا به جای ماهی قزل‌آلا در بازار، گفت: در همه جای دنیا از تولید داخل حمایت می‌شود اما در کشور ما به جای حمایت، ضربه سنگینی به تولید زدند.

آرش نبی‌زاده در گفتگو با مهر با بیان اینکه بیماری وی اچ اس(VHS) از اواسط سال ۹۱ در کشور شیوع یافت، اظهار داشت: تشخیص دیرهنگام بیماری و چون بیماری بیشتر مزارع تکثیر را آلوده کرده بود و همچنین به دلیل فعالیت ماشین‌های حمل مشترک در همه مزارع، وی اچ اس در سطح وسیعی از کشور گسترش یافت.

وی با تایید سخنان برخی مسئولان مبنی براینکه واردات تخم چشم زده آلوده در گذشته سبب شیوع این ویروس در کشور شده است، افزود: در فاصله سال‌های ۸۵ تا ۸۶ واردات تخم چشم‌زده آزاد شد و این واردات برای اصلاح ژنتیک و حمایت از تولید داخل انجام شد تا این علم وارد کشور و بومی شود. متاسفانه این اتقاق رخ نداد و عده‌ای سودجو تخم چشم زده را  به شکل قاچاق از کشورهای مختلف وارد کردند و بیماری وارد کشور شد.

مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی اضافه کرد: در حال حاضر قرار است کارگروهی ایجاد شود که هم منشا بیماری را به‌صورت دقیق بررسی کند و هم مشخص شود میزان آسیب وارد شده چقدر بوده است؟

نبی‌زاده با اشاره به اینکه میزان کاهش تولید طی‌ سال‌جاری کمتر از سال قبل است، گفت: هم اکنون اکثر مزارع پرورش این نوع ماهی، نیمه فعال‌اند، ضمن اینکه تهیه بچه ماهی سالم کار بسیار مشکلی است، ما به دامپزشکی فشار آوردیم که مراکز تکثیر سالم را معرفی کنند اما آن می‌گویند مراکز تکثیر ممکن است امروز سالم و روز بعد ناسالم باشد.

وی در مورد مباحث مبنی بر تغییر رویکرد پرورش دهندگان ماهی قزل‌آلا به پرورش تیلاپیا اظهار داشت: چنین موضوعی صحت ندارد و بعید به نظر می‌رسد چراکه شرایط تولید این دو نوع ماهی چندان با یکدیگر هماهنگ نیست.

نبی‌زاده با بیان اینکه در حال حاضر گوشت ماهی تیلاپیا در بازار مصرف جایگزین قزل‌آلا می‌شود، افزود: ما به شدت با این امر مخالف هستیم، در تمام دنیا از تولید داخل حمایت می‌کنند اما در کشورما تا مشکلی برای تولیدپیش آمد ماهی دیگری را با قیمتی ارزان‌تر جایگزین آن کردند و بجای حمایت ضربه سنگینی به تولید زدند.

وی با اشاره به اینکه اقدام مذکور باعث از میان رفتن بازار ماهی قزل‌آلا در کشور می‌شود، گفت: ما سالانه بین ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار تن تولید قزل‌آلا داشتیم که در حال حاضر با نگاهی خوشبیانه حدود ۹۰ هزار تن تولید داریم ضمن اینکه آمار سال‌جاری به شکل دقیق هنوز مشخص نشده است.