امضای تفاهم نامه بسیج مهندسین کشاورزی و وزرات جهاد کشاورزی درباره کلزا

تفاهم نامه همکاری مشترک برای توسعه کشت کلزا بین سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و معاونت زراعت وزرات جهادکشاورزی به امضا رسید.

به گزارش اگری پرس به نقل از سازمان بسیج مهندسین کشاورزی محمد رضا جهانسوز رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی کشور در حاشیه مراسم امضای تفاهم نامه «همکاری مشترک برای توسعه کشت کلزا بین سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و معاونت زراعت وزرات جهادکشاورزی»  با اشاره به  اهمیت خودکفایی محصولات استراتژیک کشاورزی اظهار داشت: بیش از ۹۰ درصد  نیاز کشور به روغن از طریق واردات تامین می شود و این میزان حتی در برخی منابع غیررسمی تا ۹۶ درصد هم بیان شده است.

وی افزود: روغن محصولی راهبردی بوده و ضرورت خودکفایی در تولید آن به اصول امنیت غذایی کشور گره خورده است؛ از این رو سازمان بسیج مهندسین کشاورزی احساس وظیفه می کند در دستیابی به خودکفایی در این محصول استراتژیک با نگاه ویژه ای وارد اقدام شود.
جهانسوز  توسعه کشت کلزا را علی رغم تامین روغن داخلی دارای مزیت های متعددی برشمرد و بیان داشت: کلزا به جهت داشتن مزیت های زراعی از جمله کشت پاییزه و کم آب بر بودن،ریشه های قوی و شخم بیولوژیک خاک،کنترل بیماری پاخوره و کاهش جمعیت علف های هرز باریک برگ وغیره گیاهی منحصر به فرد محسوب می شود که علاوه بر داشتن در صد مناسبی از کنجاله  می تواند به عنوان یک گیاه غیر غله در تناوب با گندم در فصل پاییز کشت شود و در افزایش عملکرد گندم موثر است.
رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی کشور با اشاره به انعقاد تفاهم نامه همکاری با وزرات جهادکشاورزی در زمینه توسعه کشت کلزا یادآور شد: سازمان بسیج مهندسین کشاورزی  به عنوان یک سازمان تخصصی با داشتن ۴۵۰۰ کارشناس ویژه طرح بسیج همگام با کشاورز و در اختیار داشتن بزرگترین شبکه تسهیلگری کشاورزی در کشور مبادرت به گسترش همکاری با این وزراتخانه در زمینه حمایت از خودکفایی این محصول استراتژیک  نموده است.
وی با قدردانی از وزرات جهادکشاورزی در تعامل با سازمان بسیج مهندسین کشاورزی افزود: خوشبختانه مجری محترم طرح دانه های روغنی در وزرات جهاد کشاورزی با اعتقاد به تقویت خودکفایی کلزا در کشور و ضرورت بهره مندی از کلیه پتانسیل های موجود، با امضای این تفاهم نامه حمایت خود را از ورود بسیج مهندسین کشاورزی در توسعه کشت کلزا اعلام کردند و مانیز امیدواریم بتوانیم با فرهنگ بسیجی و روحیه کار جهادی که در کارشناسان این سازمان وجود دارد شاهد هم افزایی درتولید دانه های روغنی و کاهش میزان وابستگی به واردات باشیم.
بر اساس این تفاهم نامه بسیج مهندسین کشاورزی در زمینه ایجاد شبکه تسهیلگری و آموزش کشاورزان و  ترغیب آنان برای کشت کلزا و افزایش عملکرد در واحد سطح از طریق ترویج یافته های ترویجی-پژوهشی و وزرات جهاد کشاورزی در زمینه تهیه نهاده ها و اعطای تسهیلات بانکی همکاری خواهد کرد.