امسال ۲۰ هزار تن ماهی به روش پرورش در قفس تولید می‌شود

رئیس سازمان شیلات با بیان اینکه سال گذشته ۳ هزار و ۶۰۰ تن ماهی در قفس تولید شد، گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال ۲۰ هزار تن ماهی از طریق پرورش در قفس تولید شود.

به گزارش اگری پرس حسن صالحی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در مورد فعالیت‌ پرورش ماهی در قفس، گفت: امسال طرح توسعه پرورش ماهی در قفس به عنوان یکی از طرح‌های ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مورد توجه قرار گرفت و توسط معاون اول رئیس جمهور به وزارت جهاد کشاورزی و شیلات ابلاغ شد.

رئیس سازمان شیلات افزود: براساس ابلاغیه مذکور سازمان شیلات متعهد شده که امسال ۲۰ هزار تن ماهی در قفس تولید کند.

وی با بیان اینکه اگرچه سال گذشته تخصیص بودجه‌های عمرانی طرح پرورش ماهی در قفس به طور کامل اختصاص نیافت،  تصریح کرد: اما براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده حدود ۳ هزار و ۶۰۰ تن ماهی در قفس تولید شد.

صالحی با بیان اینکه در استان‌های ساحلی و غیر ساحلی که امکان پرورش ماهی در قفس وجود دارد ستادهای ویژه اقتصاد مقاومتی تشکیل شده، بیان داشت: در این راستا با مدیران شیلات استان‌ها جلساتی برگزار شده و برای هر استان با توجه به تقاضا برای پرورش بودجه و تسهیلات بانکی اختصاص می دهیم.

رئیس سازمان شیلات گفت: مطالعات در خلیج فارس، دریای عمان و خزر که امکان پرورش ماهی در قفس در آنجا وجود دارد به مراحل پایانی رسیده  و نشست‌هایی با دستگاه‌های تأثیرگذار از جمله سازمان دامپزشکی و امور اراضی کشور تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه مذاکراتی با بانک کشاورزی برای پرداخت تسهیلات به سرمایه‌گذاران این بخش انجام شده است، افزود: طرح پرورش ماهی در قفس یکی از طرح‌های اولویت‌دار وزارت جهاد کشاورزی در استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی قلمداد شده است.

صالحی با بیان اینکه هدف‌گذاری وزارت جهاد کشاورزی تا پایان برنامه ششم توسعه، تولید ۲۰۰ هزار تن ماهی در قفس است، اظهار داشت: در افق ۱۴۰۴ تولید ۴۰۰ هزار تن ماهی با این روش پیش‌بینی شده است.

رئیس سازمان شیلات تصریح کرد: مطالعات انجام شده ظرفیت تولید یک میلیون تن ماهی در قفس در مناطق ساحلی و غیر ساحلی کشور را نشان می‌دهد.