اقدام جدی برای مبارزه با ریزگردها صورت نگرفته است

متخصص جنگل‌شناسی گفت: اقدام جدی در رابطه با مبارزه با ریزگردها صورت نگرفته و معمولا صحبت‌ها بیشتر از اقدام بوده است. برای مبارزه با پدیده ریزگردها باید عزم جدی داشت و با مشارکت مردمی در این راستا قدم برداشت.

agripress0046به گزارش اگری پرس، مرتضی ابراهیمی رستاقی متخصص جنگل‌شناسی و عضو سابق شورای عالی جنگل در گفت‌وگو با  خبرگزاری فارس در رابطه با مشکل ریزگردها و اینکه منشاء ریزگردها از کجاست و برای جل آن چه باید کرد، گفت: ریزگردها منشاء داخلی و خارجی دارد و مناطقی مثل صحرای عربستان از گذشته جنوب کشور را متاثر می‌کرده است.

وی در رابطه با اینکه سهم کشور از ریزگردها در داخل و خارج کشور چقدر است،افزود: هنوز مطالعات دقیقی صورت نگرفته ولی آنچه مهم است اینکه ما هم در رابطه با منابع طبیعی در داخل کشور از قبیل پوشش از دست رفته و تبدیل تالاب‌ها به خشکی نقش داشته و بی‌تاثیر نبوده‌ایم.

این کارشناس جنگل تصریح کرد: بنابراین هر خرابی که روی منابع طبیعی صورت می‌گیرد منشا آن انسان‌ و بهره‌برداری غیر اصولی است.

وی افزود: در رابطه با مشکل ریزگردهایی که از خارج به کشور وارد می‌شود بدون همکاری با کشورهای عامل کار قابل توجهی نمی‌توان انجام داد اما برای حل معضل ریزگردهای داخلی می‌توان با برگرداندن آب به تالاب‌های خشکیده در اثر احداث سدها تا حدودی مشکل را حل کرد.

ابراهیمی رستاقی بیان داشت: طبیعتی که در طول سالیان  تخریب شده برای بازگشت به وضعیت قبلی زمان بسیار طولانی نیاز دارد تا بتواند کارکرد قبلی خودش را بدست آورد، در نتیجه از جمله کارهای اصلی آب‌دار کردن رودخانه‌ها و تالاب‌ها و تثبت بیولوژیکی درمناطق داخلی است.

وی با اشاره به کاهش آب رود فرات در عراق در اثر ایجاد سد در کشور ترکیه بیان داشت: این امر مشکلاتی را برای عراق ایجاد کرده بنابراین برای حل اینگونه معضلات باید همکاری منطقه‌ای انجام شود.

ابراهیمی رستاقی با بیان اینکه برداشت آب‌های زیرزمینی بدون ضابطه دارای چنین تبعاتی است، گفت: تاکنون اقدام جدی در رابطه با مبارزه با ریزگردها صورت نگرفته و معمولا صحبت‌ها بیشتر از اقدام بوده است.

وی افزود: باید منابع موجود را مدیریت کرد و برای مبارزه با پدیده ریزگردها عزم جدی داشت و با مشارکت مردمی در این راستا قدم برداشت.