افزایش راندمان و بهینه‌سازی مصرف آب در برنامه ششم

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: در برنامه ششم توسعه کشور بحث افزایش راندمان، کارآیی و بهینه‌سازی مصرف آب به طور خاص و ویژه دیده شده است.

به گزارش اگری پرس به نقل از خبرگزاری مهر، علی‌مراد اکبری با اشاره به اینکه دولت تدبیر و امید بر روند افزایش راندمان آب در بخش کشاورزی تاکید دارد، افزود: خط قرمز نظام، آب و مسائل زیست‌محیطی است و هیچ دولتی تاکنون به اندازه دولت تدبیر و امید به این ظرفیت حیاتی کشور توجه نکرده است.

وی به مصوبات سفر ریاست جمهوری به شهرستان‌‌های غربی استان تهران اشاره کرد و گفت: مقرر شد سالانه ۱۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این مناطق با اعتبارات دولتی به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شوند.

همچنین علی‌اشرف منصوری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران دراین زمینه گفت: یکی از سیاست‌های اصلی وزارت جهاد کشاورزی توسعه سیستم آبیاری نوین با تاکید بر آبیاری میکرو در سطح مزارع و باغات است.

وی ادامه داد: با مصوبات ریاست جمهوری مقرر شد تا پایان سال ۹۵، به میزان ۲۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان تهران تحت پوشش سامانه‌های نوین آبیاری میکرو قرار گیرد.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: تاکنون قرارداد اجرای سیستم‌های نوین آبیاری با تاکید بر آبیاری میکرو در سطحی بیش از ۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به روش‌های آبیاری نوار تیپ، آبیاری قطره‌ای و بارانی منعقد شده و این روند رو به افزایش است.

منصوری با بیان اینکه محدودیتی برای تجهیز و توسعه سامانه‌های نوین آبیاری قائل نیستیم، تاکید کرد: بر اساس قانون بودجه سال ۹۴، تا ۸۵ درصد هزینه‌های اجرای سامانه‌های نوین آبیاری به صورت بلاعوض توسط دولت و مابقی توسط مجریان یا تسهیلات بانکی پرداخت می‌شود.

وی با بیان این که در حال حاضر منابع اعتباری به اندازه مورد نیاز این پروژه‌ها تامین نشده است، تاکید کرد: عملیات اجرایی شدن پروژه را به سرعت ادامه می‌دهیم و با توجه به اهمیت موضوع و تاثیراتی که اجرای این سیستم‌ها در افزایش راندمان و مدیریت بهینیه مصرف آب دارد، با شتاب بیشتر کار را عملیاتی خواهیم کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران اضافه کرد: در صورت تخصیص منابع اعتباری لازم توسط دولت، پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری، بیش از برنامه حرکت کنیم.

وی افزود: برای تکمیل پروژه‌های ۱۰ هزار هکتاری سامانه‌های نوین آبیاری، ۷۵ میلیارد تومان در سال ۹۴ پیش‌بینی شده که تا کنون ۹ میلیارد تومان به این پروژه‌ها اختصاص یافته است.