اعلام آمادگی فائو برای همکاری با ایران در اجرای طرح کاداستر

نماینده سازمان خواروبار جهانی (فائو) گفت: فائو برای اجرای کاداستر ( پایش، تعیین کاربری و سند‌دار کردن زمین‌های کشاورزی) اراضی کشاورزی آماده همکاری با ایران است.

agripress0042به گزارش اگری پرس و به نقل از خبرگزاری مهر، نشست مشترک نماینده فائو در ایران، رئیس سازمان امور اراضی کشور و مدیرکل دفتر امور بین الملل و سازمان های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی در سازمان امور اراضی برگزار شد. در این نشست قباد افشار رئیس سازمان امور اراضی کشور، سرج ناکوزی نماینده دفتر سازمان خواربار جهانی (فائو)، هومن فتحی مدیر کل دفتر امور بین الملل سازمانهای تخصصی وزارت جهاد کشاورزی، جزایری مشاور فائو و مجری طرح های سنجش از دور این سازمان در کشورهای پاکستان و افغانستان وجمعی از مدیران و کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حضور داشتند.

در این نشست پس از بیان برنامه های سازمان امور اراضی و بررسی روش های همکاری فائو در اجرای برنامه های مدیریت زمین، طرفین توافق کردند جلسات فی مابین با هماهنگی دفتر امور بین الملل وزارت برای افزایش همکاری ها ادامه یابد و فائو تجارب بین المللی خود در اجرای طرح های مشابه برنامه کاداستر اراضی کشاورزی و حفاظت از اراضی کشاورزی را در اختیار سازمان امور اراضی قرار دهد. همچنین در این نشست توافق شد که UTF پروژه همکاری مشترک فائو و سازمان امور اراضی برای اجرای الگویی کاداستر اراضی کشاورزی تدوین ونهایی شود و فائو پس از بررسی طرح در دست اجرای سازمان امور اراضی برای عکسبرداری هوایی، تهیه نقشه های اراضی و اجرای کاداستر نظرات مشورتی خود در این خصوص را ارائه دهد. همچنین توافق شد که کارشناسان صاحبنظر فائو با شرکت در همایش ملی مدیریت زمین به تشریح تجارب بین المللی و معرفی پروژه های منطقه ای در زمینه مدیریت زمین بپردازند.

در این نشست افشار ضمن معرفی بخشی از وظایف وماموریتهای سازمان گفت:سازمان امور اراضی عهده دار مدیریت ومرجع زمین، مسئول حفاظت از اراضی کشاورزی وجلوگیری از تغییر کاربری در کشور است.

 وی تعیین تکلیف زمینهای دولتی، تامین زمین برای فعالیتهای کشاورزی، صنعت، خدمات وگردشگری را از دیگر وظایف سازمان امور اراضی برشمرد.

رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت: حفظ کاربری اراضی، تجمیع اراضی وجلوگیری از خرد شدن مزارع و باغها و اجرای طرح کاداستر اراضی کشاورزی سه محور و اولویت اصلی سازمان امور اراضی کشور است.

افشار افزود: استفاده از فناوری های نوین ونرم افزارها وسخت افزارها واستفاده از تجربیات در آموزش نیروی انسانی از مهمترین اولویتهای سازمان است. بر همین اساس برنامه های یکساله-پنج ساله وبلند مدت بیست ساله را تدوین کرده ایم و همچنین بنا داریم در اردیبهشت سال آینده اولین همایش ملی مدیریت برزمین را برگزار کنیم ودر همین جا از کارشناسان فائو و همه صاحبنظران می خواهیم ما را در این زمینه یاری دهند.

وی با بیان اینکه باید بتوانیم از تجربیات به نحو مطلوب استفاده کنیم، به مزیت‌های طرح کاداستراراضی کشاورزی اشاره کرد وگفت: ما در اجرای طرح کاداستر به دنبال آن هستیم که علاوه بر تهیه نقشه های دقیق اراضی از طریق عکسبرداری هوایی و با کیفیت، تهیه چند لایه مهم در حوزه کشاورزی شامل لایه مالکیت و مسائل ثبتی اراضی، لایه منابع آبی و خاکی و لایه الگوی کشت وبهره برداری از زمین را تهیه نماییم. چرا که این کار ما را در مدیریت علمی ودقیق زمین و نیز توسعه کشاورزی کمک می کند.

رئیس سازمان امور اراضی کشور با اشاره به ۳ برنامه اصلی سازمان گفت: به خصوص در زمینه طرح کاداستر تمایل داریم، چارچوب وسرفصل‌هایی را با فائو تنظیم کنیم وبه دنبال آن هستیم تا بدون وقفه و به سرعت از تمام ظرفیتهای بین المللی برای پیشبرد برنامه‌ها استفاده کنیم.

در ادامه ناکوزی نماینده فائو نیز در این جلسه گفت: با توجه تجربیاتی که در کشورهای مختلف داشته‌ام، مسئولیت وماموریت سنگین شما در سازمان امور اراضی و وزارت جهاد کشاورزی را در خصوص مدیریت پایدار زمین متوجه هستم و حفاظت از عرصه های کشاورزی نیازمند توجه خاص است. وی با اشاره به افزایش فشار فعالیتهای غیر اقتصادی بر اراضی کشاورزی گفت: در این شرایط حفاظت از زمین های کشاورزی و جلوگیری از خرد شدن مزارع و باغ ها برای توسعه اقتصادی کشور وامنیت غذایی کشور در دراز مدت یک ماموریت مهم است که شما به خوبی در دستور کار قرارداده اید.

نماینده فائو همچنین طرح اجرای کاداستر اراضی کشاورزی ایران را عنصر اصلی و رکن مهم همه فعالیت ها برای مدیریت زمین و توسعه کشاورزی دانست و گفت: ما در فائو آماده هر نوع همکاری برای اجرای سریع وبهینه این طرح بزرگ هستیم. ناکوزی گفت:فائو در تمام زمینه ها وموارد روی سیاست گذاری ها وتهیه نقشه های آب وخاک وحفاظت زمین، رسیدگی به اختلافات کشاورزان خصوصا روی تهیه نقشه کاداستر وسرزمین فائو میتواند با امور اراضی همکاری داشته باشد و آمادگی دارد برای فائق آمدن به چالشها، در زمینه نرم افزاری –تکنولوژی وارائه برنامه های راهبردی همکاری لازم را با امور اراضی داشته باشد.

همچنین در این نشست فتحی مدیر کل دفتر امور بین الملل سازمانهای تخصصی وزارت جهاد کشاورزی با تشریح نحوه تعامل وزارت جهاد کشاورزی و فائو گفت: رئیس سازمان امور اراضی کشور از جمله مدیران موفق و دارای تفکر راهبردی در کشور است که با توجه به اهمیت مساله مدیریت زمین، می توانند در زمینه پروژه های بین المللی همکاری کنند.

فتحی افزود: با توجه به اینکه سازمان امور اراضی اجرای طرح کاداستر اراضی کشاورزی را در دستور کار قرار داده است، رسالتی که همه ما بر عهده داریم اینست که با این سازمان در این برهه حساس وبرای اجرای این طرح بزرگ همکاری کنیم که اگر چنین نکنیم از توسعه پایدار پشتیبانی نکرده ایم.

وی در ادامه گفت :طرح کاداستر و دیگر طرح هایی که سازمان امور اراضی در یک سال اخیر شروع کرده نه تنها در ایران بلکه در منطقه خاور میانه وشمال افریقا هم صورت نگرفته واز فائو میخواهم که به این مو ضوع و سازمان امور اراضی توجه ویژه داشته باشد.