به گزارش اگری پرس به نقل از ایرنا، رضا باکری با صدور اطلاعیه ای ضمن ابراز نگرانی از افزایش قیمت فرآورده های لبنی، اثرات مدیریت قیمت گذاری دستوری در افزایش روزافزون قیمت لبنیات و کاهش مصرف را برشمرد.

در بخشی از این اطلاعیه آمده است: در ماه مبارک رمضان خداوند متعال را شکرگزاریم که صنعت لبنیات آئینه ناکارآمدی نظام قیمت گذاری COST PLUS فعلی کشور شد که ریشه در اندیشه و تفکر «مدیریت دولتی قیمت گذاری دستوری» تنظیم بازار دارد.

در این زمینه می توان به تفکر به نیابت از طرف بنگاههای تولیدی وتجاری تصمیم گیری و بها ندادن به اهرم های قدرتمند نظام رقابت آزاد، نادیده گرفتن اختیار و آگاهی مصرف کنندگان اشاره کرد.

در این شرایط ضعف روزافزون قدرت مالی بخش خصوصی و لاجرم توان اقتصادی خانوار منجرشده و نقش پدرخواندگی دولتمردان در نحوه تأمین کسب درآمد و پوشش هزینه خانوار را افزایش می دهد.

نتیجه این امر صرف وقت تمام سال دولتمردان در جلسات تنظیم بازار شیر و ماست، سیب زمینی و پیاز، نان و میوه خانوار و غفلت از وظایف اصلی برنامه ریزی و نظارت عالیه دولت بر بازار است.

اثرات تفکر مدیریت دولت بر تنظیم بازار در صنایع لبنی در سال های اخیر رسیدن شیر ۲ تومانی به ۱۲۵۰ تومان بوده و در مقابل کاهش قدرت خرید خانوار است.

در این میان صنایع لبنی و دامداران نیز گردهم آمده و برای خروج از رکود تورمی بنگاههای تولیدی راه حلی عقلائی تر از دست بردن در جیب مصرف کنندگان ندارند.

همچنین دولت حقوق تعیین شده در قانون اساسی و قانون برنامه پنجم توسعه و قانون بهره وری کشاورزی و در نهایت قانون تجارت را برای خود و بخش خصوصی پاس بدارد و با برنامه ریزی و نظارت عالیه بر ایجاد بسترهای کلان اقتصاد، امکان خروج از رکود تورمی را فراهم کنند و از سپردن بازار به فعالان بازار نهراسند و بگذارند شیر به آهنگ بازار بچرخد.