استفاده از مالاشیت گرین ممنوع است/ متخلفان مجازات می شوند

در ایران مالاشیت گرین برای پرورش ماهی سردابی یا همان قزل‌آلا استفاده می‌شود. این ماده، سم ضد قارچ است که برای پاکسازی استخر و محیط پرورش ماهی‌ها استفاده می‌شود.

به گزارش اگری پرس، مالاشیت گرین که یک ماده ضدعفونی کننده بسیار قوی برای درمان عفونت‌های قارچی و انگلی در ماهیان است و علیرغم محاسنی که در تخفیف آلودگی‌ها در ماهیان دارد، برای سلامتی انسان چه در حین بکارگیری و یا مصرف ماهیانی که باقیمانده مواد فوق را در بافت دارند، بسیار مخاطره آمیز است و مصرف آن بیش از ۲۰ سال است که در کشورهای دنیا ممنوع شده است.

در ایران مالاشیت گرین برای پرورش ماهی سردابی یا همان قزل‌آلا استفاده می‌شود. این ماده، سم ضد قارچ است که برای پاکسازی استخر و محیط پرورش ماهی‌ها استفاده می‌شود. این ماده شیمیایی روی بافت ماهی باقی می‌ماند و حتی با پختن هم از بین نمی‌رود. درعین حال این ماده مدت‌های طولانی در منابع آبی باقی می‌ماند.

سید حسن صالحی رئیس سازمان شیلات ایران در این باره می گوید: در گذشته از این سم برای ضدعفونی مزارع استفاده می‌شد اما با ممنوعیت مصرف آن سازمان دامپزشکی جایگزین‌ آن را معرفی کرده است.

وی در مورد استفاده از سم مالاشیت گرین در مزارع پرورش ماهی قزل‌آلا، گفت: استفاده از این سم در کشور سال‌هاست که ممنوع شده و مزارع پرورش ماهی از آن استفاده نمی‌کنند و دلیل اینکه در بازار به وفور خرید و فروش می‌شود، این است که مالاشیت گرین برای ضدعفونی ماهیان زینتی نیز  استفاده می شود.

این در حالی که مالاشیت گرین سرطان‌زا به راحتی در تهران خرید و فروش می‌شود و مدیران سازمان‌های دامپزشکی و شیلات مصرف آن را تکذیب می‌کنند.
به‌عنوان نمونه معاون سازمان شیلات به ایسنا گفته که‌ سال گذشته برخی از پرورش‌دهندگان از ماده‌ای رنگی به نام «مالاشیت کلین» استفاده می‌کردند که یک قارچ‌کش قوی به شمار می‌رفت اما برای سلامت مردم مضر بود و گفته می‌شد که خاصیت سرطان‌زایی دارد.