ادامه واردات میوه‌های خارجی/ دولت در برابر قاچاقچیان کوتاه آمد؟

واردات و توزیع میوه‌های خارجی در بازار همچنان به راحتی انجام می‌شود و تولیدکنندگان را به شدت نگران کرده، اما دولت هنوز دست به اقدامی جدی در این زمینه نزده‌ و اوضاع هر روز بدتر از قبل می‌شود.

به گزارش اگری پرس، بهمن‌ماه سال گذشته توزیع گسترده میوه‌های ممنوعه خارجی باعث سر و صدای زیادی در رسانه‌های خبری کشور شد و مسئولان را وادار به برخورد با عرضه و توزیع این میوه‌ها کرد. واردکنندگان هم که شرایط را پُرتنش و حساس دیدند به تجربه‌های گذشته خود روی آورده و دست به اقدامات زیرکانه‌ای در این زمینه زدند.

در همین زمینه سیدحسین مهاجران، رئیس اتحادیه میوه و سبزی به گفت: واردکنندگان در پی برخوردهایی که انجام می‌گیرد، میوه‌ها را جا به جا کرده، از استان تهران به استان‌های دیگر می‌برند و در انبارها دپو می‌کنند.

وی با بیان اینکه طبیعتا واردکنندگان میوه‌های ممنوعه را پس نمی دهند، در پاسخ به این پرسش که آیا میوه‌های حمل شده به استان‌ها دوباره به تهران بازخواهند گشت یا همان جا توزیع می‌شوند؟ گفت: وقتی این محصولات به سردخانه منتقل می‌شوند، ماندگاری آنها افزایش پیدا می‌کند، بنابراین واردکنندگان صبر می‌کنند تا وضعیت آرام شود و دوباره میوه‌های ممنوعه را نه به صورت آشکار بلکه پنهانی در بازار عرضه می‌کنند.

نکته قابل توجه در این میان آن است که در طول مدت برخورد مسئولان با عرضه کنندگان میوه‌های ممنوعه اگرچه گاهی توزیع این میوه‌ها در بازار کم می‌شد اما هرگز به صفر نرسید و همین مسئله باعث اعتراض تولیدکنندگان و کارشناسان مربوطه شد و آنان اعلام کردند برخوردها با واردات غیرمجاز و توزیع میوه‌های ممنوعه چندان جدی نیست و واردکنندگان به صورت پنهانی و با ترفندهای جدید کار خود را پیش می‌برند.

براساس این گزارش، با فروکش کردن تب واردات غیرمجاز در میان رسانه‌ها و افکار عمومی، کم کم همه چیز به حالت عادی برگشت و توزیع این میوه‌ها از سرگرفته شد که همین مسئله موجب اعتراض بسیار شدید تولیدکنندگان کشور شد.

در همین زمینه محمدرضا شعبانی، مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران اظهارداشت: ما برای مقابله با مسئله واردات غیرمجاز میوه به کشور مصمم نیستیم و اراده کافی نداریم.

شعبانی با اشاره به اینکه ما هنوز به طور دقیق نمی‌دانیم کدام دستگاه مسئولیت برخورد با این امر را دارد، گفت: دستگاه‌های متعددی در کشور وجود دارد که ما به هر کدام مراجعه می‌کنیم، اظهار می‌کنند متولی این امر نیستند.

میوه‌های خارجی با مجوز و از مبادی رسمی وارد می‌شوند

نکته مهم دیگر در این زمینه آن است که به اعتقاد بیشتر کارشناسان و متولیان امر، واردات غیرمجاز میوه را نمی‌توان قاچاق نامید و محموله‌های بزرگ با کانتینرهای یخچال‌دار جز از مبادی رسمی کشور نمی‌توانند از راه دیگری آمده باشند.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران در این باره گفت: در باور کسی نمی‌گنجد که محموله‌هایی به این بزرگی را بتوان از جایی جز دروازه‌های اصلی کشور، وارد کرد.

این مقام مسئول همچنین از اقدامات دستگاه‌های مربوطه در این زمینه انتقاد کرد و افزود: دستگاه‌های مربوطه مدام توپ را به زمین یکدیگر می‌اندازند و همین باعث می‌شود ما امیدی به متوقف شدن این پدیده شوم نداشته باشیم.

براساس این گزارش، واردات غیرمجاز میوه اثرات سوء زیادی دارد که یکی از مهم‌ترین این موارد را می‌توان ورود آفات قرنطینه‌ای به کشور عنوان کرد. این مسئله که موجب نگرانی شدید تولیدکنندگان، کارشناسان و متولیان تولید کشور شده است، باعث افزایش حجم سموم مصرفی نیز می‌شود.

مهدی قائمیان، معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات در این زمینه گفت: ورود آفات قرنطینه‌ای به کشور و در پی آن افزایش حجم سموم مصرفی، ما را با معضل آلودگی محیط زیست نیز مواجه خواهد کرد.

به گفته این مقام مسئول، مقابله با این تجارت کثیف و محدود کردن آن همکاری تمامی دستگاه‌های مسئول و همچنین مردم را می‌طلبد.

در این میان سوالی که به ذهن می‌رسد آن است که چرا با وجود این همه اعتراض نسبت به واردات غیرمجاز میوه و تاکید بر جلوگیری از آن، واردات و توزیع آنها به راحتی انجام می‌شود و ادامه دارد؟ چرا هیچ اقدام موثری در این زمینه نمی‌شود؟ آیا دولت به واردات قاچاق بی‌تفاوت است و فقط به برخوردهای مقطعی و کوتاه مدت اکتفا می‌کند؟

منبع: مهر