آبیاری ۴ میلیون هکتار اراضی کشاورزی به روش سنتی/ نیمی از اعتبار آبیاری نوین تخصیص نیافت

مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری گفت: ۴ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی کشور به روش سنتی آبیاری می‌شود که قصد داریم در یک برنامه ۱۰ ساله، آنها را به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز کنیم،‌ سال گذشته که ۴۷ درصد اعتبار این بخش محقق نشد.

به گزارش اگری پرس به نقل از  خبرگزاری فارس، عباس زارع مشاور وزیر جهاد و مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری، امروز در مراسم افتتاحیه هشتمین نمایشگاه زیرساخت‌های کشاورزی در استان البرز در جمع خبرنگاران گفت: اجرای هر هکتار سامانه‌های نوین آبیاری، صرفه‌جویی ۴ هزار و ۴۰۰ متر مکعبی در مصرف آب، افزایش ۳۰ درصدی تولید و کاهش ۲۵ درصدی مصرف سموم را به همراه دارد.

وی افزود: برای اجرای طرح سامانه‌های نوین آبیاری، سال گذشته ۱۳۰۰ میلیارد تومان اختصاص یافت که ۴۷ درصد آن محقق شد.

زارع با بیان اینکه پیشنهاد ما برای برنامه ششم توسعه این است که اراضی آبی که حدود ۴ میلیون هکتار است را مجهز به سیستم‌های نوین آبیاری کنیم، اظهار داشت: بر این اساس، برنامه ما این است تا سالاانه ۵۰۰ هزار هکتار از این اراضی را به سیستم‌های نوین آبیاری تجهیز کنیم که این موضوع بستگی به مصوبه دولت و تصویب مجلس دارد.

وی بیان داشت: یک تعامل خوب بین دستگاه‌های حاکمیتی وزارت جهاد و نیرو شکل گرفته تا کلیه اراضی کشاورزی را به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز کنیم.

زارع با اشاره به توان فنی و مهندسی برای اجرای طرح سامانه‌های نوین آبیاری اظهار داشت: حدود ۸۰۰ مجری، ۴۰۰ مشاور، ۳۰۰ تولیدکننده و ۲۰ واردکننده در ارتباط با این موضوع و همچنین تأمین تجهیزات موردنیاز در کشور موجود است که می‌توانند امکانات لازم را برای اجرای طرح فراهم کنند.

وی با بیان اینکه اجرای طرح سامانه‌های نوین آبیاری در مزارع کشاورزی از فرمایشات و تأکیدات مقام معظم رهبری است، اظهار داشت: اجرای این سیستم در اراضی خرد، هزینه‌ها را افزایش می‌دهد، به همین دلیل وزارت جهاد کشاورزی پیشنهادی را در این رابطه داده تا برای اراضی خرد و پراکنده به صورت یکجا این سامانه را به اجرا درآوریم.

مشاور وزیر جهاد و مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری افزود: این طرح با عنوان طرح یکپارچه مدیریت منابع آب مشترک است که تاکنون استقبال زیادی از آن شده است، به طوری که حدود ۵۰ هزار هکتار با ۱۱۵ هزار نفر بهره‌بردار تحت پوشش طرح تجمیع آب قرار گرفته است.

زارع با اشاره به اینکه ۳۰۰ هزار چاه غیرمجاز در کشور وجود دارد، بیان داشت:‌ طبق قانون مصوب مجلس در سال ۸۹ مقرر شد تا تمام چاه‌های غیرمجازی که تا سال ۸۵ احداث شده، تعیین تکلیف شود.

وی همچنین اظهار داشت: در حال حاضر، مصوبه‌ای را شورای عالی آب با نام طرح تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی مصوب کرده است.

وی افزود: یکی از راهکارهای استفاده بهینه از آب، تحویل حجمی آب است که برای این منظور باید کنتورهایی توسط وزارت نیرو بر روی چاه‌های مجاز تعبیه شود.