۵ میلیارد دلار روحانی برای نجات دریاچه ارومیه؛ نوش‌دارو پس از مرگ سهراب

فارین پالیسی در گزارشی با اشاره به وضعیت اسفناک دریاچه ارومیه نوشت: ۵ میلیارد دلاری که چندی پیش روحانی رئیس‌جمهوری ایران برای نجات دریاچه ارومیه متعهد شده بسیار کم و خیلی دیر است و نمی‌تواند کارساز باشد.

به گزارش اگری پرس، به نقل از فارین پالیسی آبهای شوری که دریاچه ارومیه را فراگرفته، بیش از ۲ برابر اندازه لوگزامبورگ است، ‌اما امروزه این دریاچه بسیار شبیه به بیابان است که توسط کشتی‌های فرسوده و لنگرگاه‌های ساحلی اشغال شده است.

براساس گزارش سال ۲۰۱۴ کنسرسیوم بین‌المللی دانشمندان، دریاچه ارومیه از سال ۱۹۷۰ تاکنون ۸۸ درصد کوچک شده است، اگرچه در این میان تا حدودی خشکسالی هم مؤثر است اما عمده تقصیر سدسازی‌های بیش از حد و حفر چاه‌های بیش از اندازه است که باعث شده این دریاچه تبدیل به بیابان شود.

حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران در سال ۲۰۱۴ متعهد شد ۵ میلیارد دلار برای نجات دریاچه ارومیه هزینه کند، اما گزارش تصویری سولماز دریانی که خانواده آنها هم نزدیک این دریاچه زندگی می‌کنند، نگرانی‌هایی را نشان می‌دهد که این رقم اختصاص‌یافته بسیار کم است و اقدام برای این کار هم بسیار دیر شده است.

در گزارش این مجله اقتصادی_سیاسی آمریکا نوشته است عکس‌های این عکاس با هدف بررسی تأثیر خشکی دریاچه ارومیه روی مردم اطراف گرفته شده و اسنادی که نشان می‌دهد این مشکل زیست‌محیطی، بدبختی زیادی برای ایران دارد.

براساس این گزارش، کم شدن آب دریاچه ارومیه به صنعت گردشگری این منطقه آسیب جدی زده و باعث شده بسیاری از مردم این منطقه مهاجرت کنند.

محل کسب درآمد مردم از سکنه خالی شده و اکنون این مناطق به محیط وحشتناکی تبدیل شده است.

قهو‌ه‌خانه‌هایی که زمانی مشرف به دریا بود از سکنه خالی شده است.

مردم باید ساعت‌ها روی ساحلی که قبلا آب داشت راه بروند تا به آب در یا برسند.

دریا با کشتی‌های زنگ زده اشغال شده است.

 

منبع: فارس