۵ درصد سموم مصرفی در کشاورزی کم خطر هستند

رئیس کارگروه کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع ومعادن ایران گفت: فقط ۵ درصد از واردات و مصرف سموم کم خطر است.

به گزارش اگری پرس؛ سید مهدی حسینی یزدی با بیان اینکه فقط ۵ درصد از واردات و مصرف سموم کم خطر است، اظهارداشت:  از آنجا که باقیمانده سموم پرخطر روی محصولات کشاورزی می‌ماند، قرار بود مصرف و واردات سموم پرخطر حذف شود اما با اطلاعی که دارم هنوز موسسه تحقیقات، سموم پرخطر را ثبت می‌کند در حالی که باید حذف شود.

وی با بیان اینکه برای حفظ سلامت کشاورزان و مصرف کنندگان باید استفاده از سموم کم خطر رایج شود، اضافه کرد: هزینه‌های سنگین ثبت سفارش، عوارض، تعرفه‌ها و ارز آزاد واردات سموم موجب می‌شود سموم کم خطر و سموم نسل جدید کمتر وارد و مصرف شود.

حسینی گفت : وزیر و معاونان وزارت جهاد کشاورزی بنا دارند مسیر واردات سموم کمتر خطر را تسهیل کنند اما این امر هنوز محقق نشده است.

وی افزود: در حوزه واردات کود نیز به تقاضاهای ما مبنی بر اینکه واردات از طریق شرکت‌های دولتی سالانه ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش یابد تا کل واردات از طریق بخش خصوصی انجام شود، ترتیب اثر داده نشده است.

حسینی با اشاره به جلسه کارگروه کشاورزی اتاق ایران گفت: اجرای درست اصل ۴۴ قانون اساسی در واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی، تضمین قیمت گندم و ثبت، عوارض، تعرفه‌ها و قیمت گذاری سموم از مواردی بود که در این جلسه رسیدگی شد زیرا اینها موجب شده است کشاورز هزینه زیادی را پرداخت کند.

وی افزود: قرار شد ماهانه جلسات کارگروه کشاورزی با حضور معاونان وزیر جهاد کشاورزی و اعضا برگزار شود تا مسائل و مشکلات را بررسی و زمینه حضور بخش خصوصی را در جلسات فراهم کنند، البته در جلسه امروز معاون زراعت این وزارتخانه حضور داشت.