۵۰ درصد اعتبارات سامانه‌های نوین آبیاری سال ۹۳ تأمین نشد

مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی گفت: از اعتبار ۱۳۰۰ میلیارد تومانی، اختصاص یافته به این طرح در بودجه ۹۳ فقط ۴۷ درصد محقق و از اعتبار ۱۲۱۷ میلیاردی امسال به طرح مذکور در بودجه تاکنون ۵ درصد محقق شده است.

به گزارش اگری پرس به نقل از فارس عباس زارع مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی گفت: از ۸٫۷ میلیون هکتار اراضی آبی کشور ۳٫۲ میلیون هکتار اراضی پایاب سدها و شبکه‌ها و ۵٫۵ میلیون هکتار اراضی پایاب چاه‌ها، چشمه‌ها، قنات‌ها و منابع آبی کوچک است که تا امروز یک میلیون و ۴۳۰ هکتار از این اراضی به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شده است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه طبق قانون تا ۸۵ درصد هزینه‌های مربوط به تجهیز اراضی کشاورزی به سامانه‌های نوین آبیاری را باید دولت تأمین کند، افزود: از اعتبار هزار و ۳۰۰ میلیارد تومانی اختصاص یافته به این طرح در بودجه سال ۹۳ فقط ۴۷ درصد محقق شد در صورتی که پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها ۷۲ درصد بود.

زارع اظهار داشت: از هزار و ۲۱۷ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده به طرح تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی به سیتم‌های نوین آبیاری در قانون بودجه سال ۹۴ تا امروز ۵ درصد اعتبار تخصیص یافته است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در سال جاری حدود ۱۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی به سیستم‌های نوین آبیاری تجهیز شده است.

مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی گفت: اولویت‌بندی وزارت جهاد برای تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی به سیستم‌های نوین آبیاری وضعیت منابع آب‌‌های زیرزمینی و شاخص خشکسالی منطقه است.

زارع با اشاره به تعامل خوب دستگاه‌های مختلف آب و کشاورزی بیان داشت: فقدان میزان آب مصرفی در بخش‌های شرب، کشاورزی و صنعت یکی از چالش‌های مهم در برنامه‌ریزی است که حتما باید در برنامه ششم محور اهداف قرار گیرد.

وی افزود: مشخص شدن میزان منابع و مصارف آب در بخش‌های مختلف مخصوصا کشاورزی، برنامه‌ریزی را دقیق‌تر کرده و مدیریت مصرف کارایی را افزایش می‌دهد.

مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: مجهز شدن هر هکتار زمین کشاورزی به سامانه نوین آبیاری منجر به کاهش ۴ هزار و ۴۰۰مترمکعبی آب در هر هکتار می‌شود.

زارع با اشاره به برنامه ۱۰ ساله وزارت جهاد برای تجهیز کل اراضی کشاورزی به سیستم‌های نوین آبیاری، گفت: از ۶۰۹ دشت موجود کشور با توجه به شرایط آب و خاک سیستم آبیاری هر منطقه باید مختص خودش باشد و نمی‌توان یک نسخه را برای همه مناطق با شرایط اقلیمی متفاوت در نظر گرفت.

وی افزود: در موافقتنامه‌ای که با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی داشته‌ایم پیشنهاد شده تا ۷ درصد اعتباراتی که به برای اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در اختیار بهره‌برداران قرار می گیرد برای مطالعه و طراحی شیوه‌های نوین در مناطق صرف شود.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی بیان داشت: اراضی پایاب چاه‌ها، قنوات و چشمه‌ها معمولا اراضی خرد و پراکنده هستند،بنابراین پیشنهاد داده شده تا وزارت جهاد به صورت پایلوت تجمیع آب را در چاه‌های خرد و پراکنده انجام دهد.

وی با بیان اینکه برای طرح تجمیع چاه‌های خرد و پراکنده سیاست تشویقی در نظر گرفته شده، افزود: طبق قانون تا ۸۵ درصد هزینه اجرای سامانه‌های نوین بر عهده دولت است،اما برای افرادی که رضایت به تجمیع چاه‌های خرد می‌دهند تا سقف ۸۵ درصد هزینه سیستم‌های نوین آبیاری را به آنها پرداخت می‌کنیم.

انتهای پیام/