۴ میلیون و ۷۱۰ هزار تن گندم از گندمکاران خریداری شده است . پرداخت باقی مانده مطالبات تا پایان هفته

بحث تولید گندم به عنوان یک محصول استراتژیک همه ساله جزو اولویتها و موارد حیاتی است که دولت سعی دارد بیشترین میزان خرید تضمینی این محصول را از کشاورزان رقم بزند تا نیاز کمتری به تامین از طریق واردات داشته باشد. برای سال زراعی جاری نیز دولت با تعیین قیمت خرید تضمینی متناسب با هزینه […]

بحث تولید گندم به عنوان یک محصول استراتژیک همه ساله جزو اولویتها و موارد حیاتی است که دولت سعی دارد بیشترین میزان خرید تضمینی این محصول را از کشاورزان رقم بزند تا نیاز کمتری به تامین از طریق واردات داشته باشد. برای سال زراعی جاری نیز دولت با تعیین قیمت خرید تضمینی متناسب با هزینه های تولید تلاش دارد گندمکاران را ترغیب به فروش گندم به سیلوهای دولت کند و شنیده ها حاکی است در این مسیر نیز نسبتا موفق بوده است. به طوری که کارشناسان بخش معتقدند میزان خرید تضمینی گندم نسبت به سال قبل بیشتر خواهد بود که نرخ خرید تضمینی و بهبود تولید در این امر موثر خواهد بود.

نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰درصد رشد خرید گندم رقم خورده است
علیقلی ایمانی مدیر عامل بنیاد ملی گندمکاران کشور در خصوص میزان خرید گندم از گندمکاران توسط دولت به خبرنگار بازار گفت: تا روز شنبه ۱۸ تیر، ۴ میلیون و ۷۱۰ هزار تن خرید داشته ایم که البته ۱۱۵ هزار تن آن توافقی است که کارخانجات خریداری کرده اند که جزو این آمار است.

ایمانی با بیان اینکه میزان خرید گندم در سال گذشته همین تاریخ ۳میلیون و ۶۳۶ هزار تن بوده، افزود: نسبت به مدت مشابه سال قبل میزان خرید تقریبا حدود ۳۰ درصد رشد داشته است.

وی همچنین در خصوص عوامل موثر بر رشد خرید تضمینی گندم توسط دولت نیز اظهار داشت: در مجموع تولید امسال رشد خوبی داشته است و لذا در حالی که تا به حال پیش بینی خرید ۶میلیون تن را داشتیم الان به جرات می توان گفت بالغ بر ۶ میلیون تن خرید خواهیم داشت و این حکایت از تولید دارد.

ایمانی ادامه داد: در واقع علاوه بر میزان ۴میلیون و ۷۱۰هزار تن خرید صورت گرفته، ۵۰۰ هزار تن هم وزارتخانه بذر خریداری کرده و حدود یک میلیون تن نیز کشاورزان به عنوان بذر نگه داشته اند که به آمار میزان خرید توسط شرکت بازرگانی دولتی اضافه می شود.

۶۸درصد مطالبات گندمکاران پرداخت شده است
مدیر عامل بنیاد ملی گندمکاران کشور در خصوص مبالغ پرداختی گندمکاران نیز اظهار داشت: تا تاریخ ۲۳ خرداد مطالبات کشاورزان پرداخت شده و تقریبا ۶۸ درصد مطالبات پرداخت شده و ۳۲ درصد دیگر مطالبات باقی مانده است.

وی افزود: البته وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرده است در هفته جاری بعد از تعطیلات بقیه مطالبات کشاورزان نیز پرداخت خواهد شد.

ایمانی در پاسخ به این سوال که آیا نحوه پرداخت مطالبات گندمکاران رضایت بخش هست یا خیر، گفت: خیر. بنده معتقدم که حتی یک روز تاخیر هم برای کشاورز زیاد است چون کشاورز از روزی که وارد زمین شده تا حال که زمان برداشت رسیده ۹ماه انتظار کشیده و الان که محصول برداشت می شود نیز یکسری هزینه های دیگر بابت ماشین و کمباین های برداشت و حمل محصول دیگر دارد. بنابراین اینها نگرانی ها و دغدغه های کشاورزان است.

وی با تاکید بر اینکه زمان پرداخت طولانی شده است گفت: به خصوص اینکه در برخی استانها تا ۱۳ خرداد مطالبات گندمکاران پرداخت شده است و الان بیش از یک ماه می گذرد که این مدت زمان برای کشاورزان طاقت فرسا است. به ویژه اینکه اگر حتی یکروز که از سررسیدها وامی که کشاورزان گرفته اند بگذرد بانک ۶درصد تاخیر روی آن می کشد.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: از سوی دیگر بسیاری از استانها کشت دوم انجام دهند و باید نهاده، کود و بذر تهیه کنند و بستر را فراهم کنند ضمن اینکه معیشت کشاورز هم در کنار آن هست که خود مستلزم این است که پرداختی کشاورزان به موقع پرداخت گردد.

ایمانی اظهار داشت: مساله اینجا است که ما از قبل می دانیم که چقدر خرید خواهیم داشت و پیش بینی ها معمولا با یک نوسان ۵ تا ۱۰ درصد بالا و پایین می شود بنابراین باید قبل از وارد شدن به عرصه منابع مالی جهت خرید تامین شود که مشکلی در این بخش نداشته باشیم.

ثمرات سرمایه گذاری در توسعه کشت دیم را امسال خواهیم دید
مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران کشور همچنین در خصوص اینکه امسال چند درصد تولید گندم مربوط به دیم است، گفت: آمار دقیق در پایان کار خرید مشخص می شود چون برداشت دیم در مناطق مختلف زمانهای متفاوتی شروع می شود؛ یعنی الان هنوز برداشت دیم در مناطق سردسیر هنوز شروع نشده است بنابراین آخر کار مشخص می شود که از مناطق دیم چقدر عایدی داشته ایم.

وی همچنین در خصوص تاثیر سرمایه گذاری برخی سازمانها در راستای توسعه کشت دیم در کشور گفت: به طور کلی هر کمکی که هر نهادی میخواهد بکند سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و حمایت از تولید است و قطعا در تولید هرچقدر سرمایه گذاری کنیم چه در تامین نقدینگی، چه تامین نهاده، چه آموزش و چه توسعه مکانیزاسیون و مسائل مختلف دیگر باشد در نهایت خروجی ما خوب خواهد بود.

ایمانی افزود: به عبارت دیگر می توان گفت قطعا امسال ثمرات و اثرات اقداماتی که توسط نهادهایی همچون ستاد اجرایی فرمان امام صورت گرفته و ریزمغذی هایی که بین کشاورزان توزیع شده و همچنین ماشین آلاتی که با تسهیلات کم بهره بین کشاورزان توزیع شده است، را خواهیم دید. به علاوه اینکه در آینده نیز برنامه دارند در هر ۴میلیون هکتار اراضی دیم این اقدامات را توسعه بدهند و قطعا می توانیم عملکردهای دیگر را به تدریج افزایش بدهیم.