۱۰۰ هزار تن زیتون در سال جاری تولید می‌شود

مجری طرح زیتون با بیان اینکه مصرف سالانه روغن زیتون در کشور حدود ۱۵ هزار تن است، گفت: پیش‌بینی‌ می‌شود، امسال حدود ۱۰۰ هزار تن زیتون در کشور تولید شود.

13921209000310_PhotoAبه گزارش اگری پرس  حمد رمضانی ملک رودی مجری طرح زیتون در گفت‌وگو با  خبرگزاری فارس، گفت: از ۴۰ هزار هکتار باغ بارور زیتون در سال گذشته حدود ۱۰۰ هزار تن محصول به دست آمد و پیش‌بینی می‌شود، در سال جاری همین میزان تولید شود.

وی افزود: برداشت کنسروی زیتون در استان‌های شمالی و سمنان آغاز شده است، اما برداشت زیتون برای تبدیل به روغن زیتون تقریبا از ۲ هفته آینده آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه سالانه یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن روغن به کشور وارد می‌شود، گفت: مصرف سالانه روغن زیتون با سرانه مصرف ۱۳۰ تا ۱۵۰ گرم در کشور بین ۱۲ تا ۱۵ هزار تن است.

* تولید ۵ هزار تن روغن زیتون در سال جاری

مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: سال ۹۳ حدود ۴ هزار تن روغن زیتون در کشور تولید شد و پیش‌بینی می‌شود که امسال این رقم به ۵ هزار تن افزایش یابد و مابقی روغن مورد نیاز از طریق واردات تأمین می‌شود.

رمضانی ملک‌رودی با اشاره به اینکه بخشی از روغن زیتون با عنوان روغن پومیس (تفاله زیتون) وارد کشور می‌شود،  بیان داشت: این روغن برای مصارف خوراکی اصلا مناسب نیست.

وی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی واردات کنسرو زیتون را ممنوع کرده است، افزود: اما انواع کنسرو زیتون به فراوانی در فروشگاه‌ها و مغازه‌های سطح شهر به فروش می‌رود.

* احتمال واردات روغن پومیس از طریق نقض  قوانین

مجری طرح زیتون در پاسخ به این سؤال که  واردات روغن پومیس از چه طریق اتفاق می‌افتد، اظهار داشت: اینکه این روغن‌ها از چه طریق وارد کشور می‌شود، اطلاعی ندارم، ولی ممکن است واردات روغن پومیس از طریق زیر پا گذاشتن قوانین اتفاق بیفتد، زیرا قطعا واردات از طریق پیله‌وری برای واردکنندگان بصرفه نیست و هزینه‌بر است.

رمضانی ملک‌رودی با بیان اینکه سازمان استاندارد مصرف روغن پومیس را ممنوع کرده است، تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی مجوزی برای واردات نمی‌دهد، ولی متاسفانه در کشور با عنوان روغن پومیس به راحتی به فروش می‌رسد.

مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی در مورد سطح زیر کشت باغات زیتون براساس اعلام اداره آمار وزارت جهاد کشاورزی، گفت: در حال حاضر پس از خشکسالی‌ها و خارج شدن برخی از باغات از عرصه تولید سطح زیر کشت باغات زیتون کشور حدود ۸۲ هزار هکتار است که ۵۰ درصد آن بارور است.

وی افزود: امسال به دلیل وزش باد گرم در برخی استان‌های پیشرو تولید زیتون  از جمله گیلان، قزوین و زنجان، محصول زیتون خوبی از این مناطق نخواهیم داشت، اما با جبران تولید در مناطق دیگر سطح تولید سال ۹۳ حفظ می‌شود.

مجری طرح زیتون بیان داشت: متوسط عملکرد باغات کشور ۲٫۳ تا ۲٫۵ تن در هر هکتار است اما یک کشاورز در باغ ۸ هکتاری خود در سمنان توانسته ۴۵۰ تن محصول تولید کند و به عبارتی متوسط برداشت، از هر هکتار این باغ ۵۱٫۵ تن بوده که این میزان تولید در دنیا شگفت انگیز است.

وی با بیان اینکه مصرف آب در زیتون کم است، گفت: این محصول قابلیت جایگزینی در باغاتی که به علت خشکسالی از بین رفته است، را دارد.