یک هزار میلیارد تومان یارانه صادراتی در بودجه ۹۵ / دامداران ایران از آمریکاییها هم قوی ترند

وزیر جهاد کشاورزی گفت: برای پشتیبانی از صادرات محصولات کشاورزی و با پیگیری شورای عالی صادرات، پیش‌بینی شده تا یک هزار میلیارد تومان یارانه صادراتی برای پشتیبانی از صادرات در بودجه سال ۹۵ اختصاص یابد.

به گزارش اگری پرس به نقل از  خبرگزاری فارس، محمود حجتی عصر امروز در جلسه بررسی بازار تجارت ایران و روسیه که با حضور اعضای هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در اتاق تهران برگزار شد، گفت: تجارت از طریق ارتباط بلندمدت، امری مهم برای حفظ و توسعه بازارهای صادراتی محسوب می‌شود؛ چراکه تجارت پیله‌وری عاقبت خوبی ندارد و نگاه ما در این بخش نباید مقطعی باشد، بلکه باید به دنبال آن باشیم تا شرایط رقابتی فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه نباید انتظار داشت که در حوزه صادرات در کوتاه‌مدت به نتیجه برسیم، خاطرنشان کرد: در حوزه صادرات محصولات کشاورزی به روسیه متأسفانه طی سال‌های گذشته به مسائل نرم‌افزاری و سخت افزاری برای صادرات کالاهای کشاورزی نپرداخته‌ایم، به‌طوری‌که وقتی من روی کار آمدم، هیچ موافقت‌نامه‌ای برای مبادله کالا به روسیه و یا گواهینامه یا تأییدیه بین دو کشور ردوبدل نشده بود.

وزیر جهاد کشاورزی به این نکته اشاره کرد که از گذشته کالاهایی به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم از طریق کشورهای اوراسیا به روسیه صادر می‌کردیم که با کاهش قیمت روبل در برابر دلار، آن هم دچار مشکل شد و عملاً صادرات غیرمستقیم ایران از طریق سایر کشورها به روسیه بسیار محدود شد.

حجتی به سفیر اخیر رئیس‌جمهور روسیه به ایران و توافقات صورت‌گرفته اشاره کرد و گفت: در این مذاکرات وزیر کشاورزی روسیه نیز حضور داشت و توافقات خوبی برای صادرات محصولات ایران به این کشور صورت گرفت، اما مسائل ریزتر از جمله تعرفه و قرنطینه به دیدارهای بعدی موکول شد.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه در بخش آبزیان موافقت‌نامه‌های بهداشتی با روسیه انجام شده و تعرفه صادرات آن نیز تقریباً به صفر رسیده، اما هنوز عملکرد مناسبی در صادرات این محصولات نداریم.

وی به کیفیت مطلوب محصولات لبنی تولید ایران، اشاره کرد و گفت: بستر مناسبی برای صادرات محصولات لبنی ما وجود دارد و در یک سال اخیر ۶۰۰ میلیون دلار محصولات لبنی صادر کرده‌ایم.

حجتی به تصور اشتباه برخی افراد از سطح کیفی دامداری های کشور اشاره کرد و گفت: برخی تصور می‌کنند واحدهای دامداری ما کور و کچل هستند، به‌طوری‌که از لحاظ مشخصات فنی راندمان و کیفیت تولید این واحدها با واحدهای اروپایی برابری می‌کنند و به نظر بنده دامداری‌های ما از واحدهای دامداری آمریکا و کانادا نیز قویترند، اما به‌دلیل پس‌زدگی تقاضا متوقف شده‌اند.

* تلاش برای امضای موافقت‌نامه صادرات صنایع لبنی و طیور با روس‌ها

وزیر جهاد کشاورزی اظهار امیدواری کرد تا براساس موافقت‌نامه‌هایی که امروز و فردا با مقامات روسی به امضا می‌رسد بتوانیم در حوزه صنایع لبنی و طیور صادرات خود را به روسیه آغاز کنیم.

وی درمورد نحوه صادرات محصولات کشاورزی ایران به روسیه نیز گفت: براساس مذاکراتی که در روزهای اخیر با مقامات روسی در جریان است، صادرات ما به این کشور مستقیم و از طریق کشورهای آذربایجان و ارمنستان انجام می‌شود.

وی پیشنهاد داد تا برای آنکه بتوانیم در درازمدت محصولات کشاورزی را به روسیه صادر کنیم، صادرات از تولید به جای صادرات از باقی‌مانده مصرف باشد که بر این اساس در یک افق ۶ ماهه قابلیت تولید مورد نیاز صادرکنندگان را داریم، همچنان که ۳۰ درصد از ظرفیت ما در بخش کشاورزی خالی است.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین درمورد صادرات مرغ به بازار روسیه نیز اظهار داشت: مصرف مرغ در کشور ما بالاتر از استانداردهای جهانی است، اما با این وجود ۲۲ هزار واحد تولیدی در کشور وجود دارد که در صورت تکمیل ظرفیت امکان افزایش تولید را دارند.

حجتی همچنین به وضعیت صادرات کشمش ایران نیز گفت: با آنکه یکی از قدیمی‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشمش هستیم، اما اکنون ترکیه تبدیل به صادرکننده اصلی این محصول شده است و در کنار این اگر بازرگانان اعلام آمادگی کنند می‌توانیم از ظرفیت تولید و صادرات محصولات ارگانیک استفاده کنیم.

* اختصاص ۳ هزار میلیارد تومان به گلخانه‌ها

وی در بخش دیگری از سخنان خود از اختصاص ۳ هزار میلیارد تومان به گلخانه‌ها خبر داد و گفت: این رقم در شرایط مالی بانک‌ها، رقم مناسبی است.

انتقاد وزیر جهاد کشاورزی به صادرات فله‌ای محصولات کشاورزی نکته دیگری بود که در جمع هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران مطرح شد.

حجتی گفت: از طرفی با انباشت سیب درختی مواجهیم که به‌صورت فله‌ای به عراق و افغانستان صادر میشود درحالی که می‌توان برای این محصول ارزش افزوده بیش‌تری ایجاد کرده و آن را به اروپا صادر کنیم، یا هندوانه ما به‌صورت فله‌ای به کویت صادر می‌شود که می‌تواند مانند هندوانه متری در جعبه قرار گرفته و بازار بهتری داشته باشد.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین از وضعیت بازار سیب‌زمینی و پیاز نیز گفت و اینکه قیمت سیب‌زمینی و پیاز ما را عراقی‌ها مشخص می‌کنند، به‌طوری‌که هر یک از این محصولات لب مرز ۲۰۰ تومان چوب حراج می‌خورد که در این زمینه باید تجدید نظر کنیم.

وی در پایان از اختصاص یک هزار میلیارد تومان یارانه صادراتی در بودجه سال ۹۵ خبر داد و گفت: برای پشتیبانی از صادرات غیرنفتی از جمله محصولات کشاورزی و با پیگیری‌های وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، سازمان توسعه تجارت در شورای عالی صادرات پیش‌بینی شده که این رقم در بودجه سال ۹۵ برای پشتیبانی از صادرات قرار گیرد.