یک درصد بهره‌برداران کشاورزی تحصیلات دانشگاهی دارند

رئیس سازمان نظام مهندسی بیان داشت: از ۴ میلیون بهره‌بردار بخش کشاورزی فقط حدود یک درصد دارای تحصیل دانشگاهی هستند.

agripress0032به گزارش اگری پرس و به نقل از خبرگزاری فارس احمد کبیری رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی امروز در همایش روز مهندسی، گفت: مهمترین نکته در سند چشم انداز حرکت به سمت توسعه دانایی محور اقتصاد دانش بنیان است که بی شک باید بر توسعه پایدار متکی باشد.

وی افزود: حداقل تعریف توسعه پایدار این است که  تامین نیازهای جامعه حال حاضر بدون آن که توانایی نسل‌های آتی را در برآوردن نیازهای خود به مخاطره اندازد.

کبیری تصریح کرد: براساس آمارها از حدود ۲۱۰ هزار نفر  کارشناس در ۲۰ رشته مرتبط با  کشاورزی که عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی هستند نزدیک دو سوم بیکارند و از حداقل ۴ میلیون بهره‌بردار بخش کشاورزی فقط حدود یک درصد دارای تحصیلات دانشگاهی هستند.

رئیس سازمان نظام مهندسی بیان داشت:‌ دولت سالانه هزاران میلیارد تومان در بخش‌های آب و کشاورزی هزینه می‌کند و در بخش‌ها و حوزه‌های سخت افزاری به مصرف می رساند.

وی افزود: برای استفاده بهینه از این سرمایه‌گذاری‌های کلان پیشنهاد می‌شود بخشی از اعتبارات صرف حوزه‌های نرم‌افزاری و آموزش به بهره‌برداران شود که سازمان نظام مهندسی در این زمینه می تواند در کلیه رشته‌های بخش کشاورزی این وظیفه را به عهده بگیرد و با کمک دستگاه های اجرایی بهره وری در بخش کشاورزی را افزایش دهد.

کبیری با اشاره به ماده ۲ قانون افزایش بهره‌وری افزود : ماده ۲ قانون افزایش بهره‌وری و تبصره‌های آن‌ “در انعقاد قرارداد و ارجاع کارهای دولتی به مراکز موضوع این ماده رتبه‌بندی سازمان نظام مهندسی ملاک عمل است” که متاسفانه دستگاه‌های دولتی از جمله سازمان مدیریت و برنامه ریزی از اجرای این قانون استنکاف می‌کنند.

کبیری تصریح کرد: انتظار سازمان نظام مهندسی کشاورزی این است که در دولت تدبیر و امید این قانون به اجرا گذاشته شود.

وی با اشاره به کشت فراسرزمینی گفت: با توجه به بحران آب و نیاز کشور به تامین امنیت غذایی به نظر می رسد، مسئله کشت فراسرزمینی باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد که این سازمان در تامین نیروی انسانی متخصص در کنار دولت و سرمایه‌گذاران علاقه‌مند قرار دارد.

در این مراسم همچنین خسرو شاهوردی مدیر امور اعتبارات و وصول مطالبات بانک کشور، گفت: مطابق آمار تنها ۳٫۵ درصد از فعالان بخش کشاورزی دارای تحصیلات بالای دپیلم هستند و این مسئله حکایت از نفوذ پایین علم در بخش کشاورزی دارد.

وی با بیان اینکه ۶۰ درصد منابع مالی بخش کشاورزی توسط بانک کشاورزی توزیع می‌شود، تصریح کرد: در تلاش هستیم تا در سال ۹۴ سقف پرداخت تسهیلات به بخش کشاورزی در کشور را به ۲۴ هزار میلیارد تومان افزایش دهیم.

شاهوردی تصریح کرد: از امرو سقف پرداخت ضمانتی به فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی از ۵۰۰ میلیون ریال به ۶۰۰ میلیون افزایش یافت.