یک بیستم نیاز کشور به کنجاله سویا در داخل تأمین می‌شود

مدیرکل پنبه و دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفت: تولید فعلی کنجاله سویا در کشور حدود ۱۳۰ هزار تن و نیاز به آن بیش از ۲٫۵ میلیون تن است.

agripress0080به گزارش اگری پرس مسعود وجدانی فرد مدیرکل پنبه و دانه‌های روغنی وزارت جهاد در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، گفت: کنجاله سویا عمدتا برای خوراک طیور به کار می‌رود و از آنجا که گیاه سویا پتانسیل کشت پاییزه و زمستانه ندارد، فقط بصورت بهاره کشت می‌شود، بنابراین برای توسعه کشت آن برنامه‌ریزی مدونی باید انجام شود.

وی افزود: در طرح اقتصاد مقاومتی تدوین شده کشت زراعت سویا از حدود ۸۰ هزار هکتار در سنوات اخیر به ۳۵۰ هزار هکتار و تولید از حدود ۱۷۰ هزار تن به حدود یک میلیون تن خواهد رسید که در صورت تأمین الزامات فعالیت‌های مربوط به شکل جدی‌تری عملیاتی شده و امیدواری برای تأمین بخش بیشتری از کنجاله مورد نیاز در داخل کشور فراهم می‌شود.

مدیرکل پنبه و دانه‌های روغنی وزارت جهاد بیان داشت: تولید فعلی کنجاله سویا در کشور حدود ۱۳۰ هزار تن و نیاز به آن بیش از ۲٫۵ میلیون تن است.

وجدانی فرد کشورهای مطرح در تولید سویا و کنحاله سویا را برزیل، آرژانتین، آمریکا و هندوستان عنوان کرد و گفت: اقلیم مناسب، آب در دسترس در زمان کشت و امکان توسعه کشت به شکل چندین میلیون هکتاری، عمده دلیل توسعه کشت و تولید فراوان سویا در این کشورهاست.

براساس این گزارش سال گذشته با واردات یک میلیارد و ۲۳۹ میلیون دلار کنجاله سویا این محصول رتبه پنجم را در بین کالاهای وارداتی به خود اختصاص داده است.