تصمیم یونسکو برای کاهش خشکسالی در ایران

یونسکو برای کاهش خشکسالی تصمیم بر مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز در ایران و سایر مناطق خشک دنیا دارد.

به گزارش اگری پرس به نقل از ایانا استاد دانشگاه واگنینگن هلند در حاشیه کارگاه آموزشی مدیریت خشکسالی ۲۰۱۵ در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران با اعلام این خبر گفت: یونسکو یک پروژه چهارساله برای مبارزه با خشکسالی در تمامی مناطق خشک دنیا دارد که از امسال شروع شده و تا چهار سال آینده ادامه دارد.

پروفسور فن‌لنن با اشاره به اینکه کشورهای زیادی هستند که شرایط مشابهی با ایران دارند، اما وضعیت مشابهی ندارند و چنین شرایط خشکسالی را تجربه نمی‌کنند، افزود: با توجه به شرایط ایران، ساخت سدهای بزرگ باید محدود شود و سدهای کوچک در روستاها با مشارکت مردم ساخته شود.

وی خاطرنشان کرد: کشاورزی در ایران صرفاً به‌خاطر تولید غذا است که این رویکرد درستی نیست و سیاست به‌گونه‌ای است که تعداد زیادی از مردم از راه کشاورزی امرار معاش می‌کنند و این سیاست باید تغییر پیدا کند.

این پروفسور هلندی با اعلام اینکه در حال حاضر سازمان هواشناسی جهانی فعالیت‌های خود را برای مبارزه با خشکسالی در اروپای مرکزی و آفریقا شروع کرده است، ادامه داد: این فعالیت‌ها از سال آینده در ایران نیز ادامه خواهد یافت.

فن‌لنن در پایان تصریح کرد: دفتر مطالعات خشکسالی یونسکو در تهران برنامه مبارزه با خشکسالی را شروع کرده و از طرح‌های اولیه پژوهشگران در این زمینه حمایت می‌کند./