“یارانه نقدی” ۵سال صرف واردات ۲قلم کالا/ بانک مرکزی: ضریب خودکفایی در ۸سال تغییر محسوس نداشت

گزارشهای رسمی بانک مرکزی نشان می‌دهد به‌خلاف برخی ادعاها ضریب خودکفایی اقلام اساسی کشاورزی طی سالهای اخیر تغییر محسوسی نداشته است و طی ۸ سال گذشته، ۵۸.۴ میلیارد دلار معادل ۵ سال یارانه نقدی صرف واردات غلات و دانه‌های روغنی شد.

به گزارش اگری پرس به نقل از تسنیم؛

 

بخش کشاورزی‌ای که ما را خودکفا می‌کند … که خوب، خوشبختانه این گزارشی که امروز دادند، نشان می‌دهد که در این زمینه‌ها پیشرفت کرده‌ایم. من البتّه گزارشی نداشتم(!)

بیانات رهبر انقلاب در دیدار مسئولان نظام ــ ۲۵ خرداد ۱۳۹۵

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مسئولان بخش کشاورزی همواره بر این تأکید داشته‌اند که این بخش در حال خودکفا شدن در تأمین اقلام اساسی است. از سوی دیگر آمارهای متنوعی در سالهای اخیر به‌نفع دستگاه اجرایی دستخوش تغییر شده و اتکا به مبانی آماری زیر سؤال رفته است.

حتی در این خصوص رهبر انقلاب نیز واکنش صریحی داشتند؛ ایشان شهریورماه سال ۱۳۹۵ با اشاره به نادرست خواندن برخی آمارهای دولت‌های قبلی توسط دولت‌های بعدی، افزودند: «باید منشأ این دوگانگی‌ها مشخص شود، یعنی یا در آن دوره در بیان آمارها اشکالی وجود داشته است یا در دوره‌ پس از آن؛ و در هر صورت، دستکاری در آمارها که در معرض قضاوت مردم فهیم نیز قرار دارد، گناهی کبیره است».

از جمله این موارد، دست بردن در آمار تولید ۱۱۸ میلیون تنی محصولات کشاورزی در انتهای دولت دهم بود که با نامه وزارت جهادکشاورزی فعلی، یک‌باره و بدون توضیح به ۹۷ میلیون تن کاهش یافت! و پس از آن رسانه‌ای شد.

با وجود این آمارسازیها به‌نفع دولت، آمارهای رسمی بانک مرکزی نشان می‌دهد که ضریب خودکفایی کالاهای اساسی کاهش یافته است. بر اساس گزارش خلاصه تحولات اقتصادی سال ۱۳۹۴ ــ منتشره توسط بانک مرکزی ــ متوسط ضریب خودکفایی برای ۹ قلم اساسی (شامل سه گروه غلات، دانه‌های روغنی و محصولات پروتئینی) طی ۸ سال ۱۳۸۷ الی ۱۳۹۴ حدود ۵۷ درصد بوده که در این دولت تغییر محسوسی نکرده و حتی در دوسال اول کمتر از میانگین بوده است.

تصویر / گزارش بانک مرکزی

بر همین اساس طی این بازه ۸ساله، سالانه ۴٫۳ میلیارد دلار غلات و ۳ میلیارد دلار دانه‌های روغنی وارد کشور شده که به این ترتیب مجموعاً ۵۸٫۴ میلیارد دلار صرف واردات این دو قلم شده است. این رقم با احتساب دلار ۳۵۰۰ تومانی معادل ۵ سال یارانه کل کشور است.

تصویر / گزارش بانک مرکزی

در پایان این نکته حائز اهمیت است که؛ چرا دولت تلاش دارد در یک مفهوم‌سازی، عبارت «خودکفایی» را حذف کند و همواره از واژه «خوداتکایی» استفاده نماید؟