گمرک ایران درباره خرماهای اسرائیلی توضیح داد/خرماها معدوم شد

گمرک ایران با ارائه توضیح درباره خرماهای اسرائیلی وارد شده به مرز بازرگانی توضیحاتی ارائه و اعلام کرد که ۹ کامیون خرمای مذکور با حکم قضائی امحاء شد.

محموله‌هایی که قرار بود مرجوع شود؛

به گزارش اگری پرس به نقل از مهر؛  گمرک ایران به ماجرای خرماهای اسرائیلی واکنش نشان داد و توضیحاتی در رابطه با این موضوع ارائه کرد.

در این توضیحات آمده است: نماینده شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی ج. ر در فروردین ماه سال گذشته تعداد چهار دستگاه محموله خرما طی ردیف‌های بندری به شماره ۸۹۵۲۷۴، ۸۹۵۲۸۷، ۸۹۹۹۹۲ و ۹۰۰۰۱۹ به محوطه بندری گمرک بازرگان حمل می‌کند. پس از چند روز نماینده شرکت طی درخواستی، خواستار مرجوع نمودن کالا به علت نداشتن مجوزهای لازم را نمود که با توجه به اینکه پیش از این محموله به گمرک اظهار نشده بود و در محوطه بندری قرار داشت لذا طبق قانون می‌بایست جهت ارجاع محموله، ارزیابی و بازرسی از کالا صورت می‌گرفت.

در مرحله ارزیابی کالا جهت مرجوع شدن توسط مأموران گمرک مشخص شد، محموله‌های وارده به مارک Jordanrover, Medjoul محصول اسرائیل می‌باشد. همچنین نماینده شرکت حمل‌ونقل ر. م.ش نیز تعداد دو دستگاه تریلر محموله خرما به محوطه بندری مرز بازرگان وارد و بعد از چند روز خواستار مرجوع نمودن کالا شد که مأموران گمرک وفق مقررات محموله مرجوعی را بازرسی و ارزیابی نموده و در ارزیابی به عمل آمده مشخص شد که محموله خرما از همان مارک و محصول اسرائیل است.

مضافاً نماینده شرکت حمل‌ونقل بین‌الملی آ. خ تعداد یک دستگاه کامیون محموله‌ی خرما برابر ردیف شماره ۹۱۰۸۱۶ در اردیبهشت ماه سال گذشته به محوطه بندری مرز بازرگان حمل نمود و مشابه محموله‌های قبلی اعلام کرد که به علت عدم اخذ مجوزهای ورود خواستار مرجوع نمودن محموله است که مجدداً در ارزیابی محموله جهت مرجوع نمودن توسط مأموران گمرک بازرگان معلوم گردید که کالا به مارک Medjoul و اسرائیلی بوده ولی برچسبی که بر روی کارتن الصاق شده کالا را محصول کشور آفریقای جنوبی ذکر نموده است.

باتوجه به اینکه مکرراً این محموله‌ها به محوطه بندری مرز بازرگان حمل شده بود و همگی محصول اسرائیل بودند لذا حراست گمرک بازرگان موضوع را به دستگاه‌های اطلاعاتی اعلام و پس از اطلاع یافتن مراجع نظارتی از ورود کالاهای اسرائیلی به محوطه‌های بندری مرز بازرگان دستور توقیف کامیون‌ها توسط شعبه بازپرسی دادسرای ماکو حسب نامه شماره بایگانی ۹۵۰۰۵۸-۱۵/۲/۹۵ صادر و اداره کل گمرک بازرگان دراجرای دستور مرجع قضایی نسبت به توقیف کالا و کامیون به تعداد ۷ دستگاه مربوط به شرکت‌های مذکوراقدام و نتیجه به شعبه رسیدگی‌کننده اعلام می‌گردد.

در بررسی‌های به عمل آمده تعداد دو دستگاه کامیون دیگر نیز حامل خرمای محصول رژیم غاصب صهیونیستی بوده و توسط شرکت ر. م.ش وارد محوطه بندری مرز بازرگان شده بود. در مجموع برای تعداد ۹ دستگاه کامیون حامل خرما قبض انبار صادر می‌گردد و پس از رسیدگی پرونده در مرحله بازپرسی پرونده جهت ادامه رسیدگی به شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری شهرستان ماکو ارجاع و طبق دادنامه صادره از شعبه مزبور دستور به رفع توقیف تعداد ۹ دستگاه کامیون حامل صادر و محموله‌های خرما به علت تعلق کالا به رژیم غاصب صهیونیستی به نفع دولت ضبط و دستور امحاء خرماها (به علت قطعیت حکم صادره) صادر شده است.

صبح امروز مدیر کل دفتر قرنطینه سازمان حفظ نباتات کشور در گفتگو با خبرنگار مهر درباره واردات خرماهای اسرائیلی به مرز کشور گفته بود: هنوز جزئیات این موضوع توسط گمرک به ما اعلام نشده است.