گلایه رئیس اتحادیه میوه وسبزی از واردات میوه

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی خواستار برخورد جدی با واردات بی رویه میوه شد.

به گزارش اگری پرس حسین مهاجران در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری صداوسیما گفت: هم اکنون  شاهد قاچاق گسترده لیمو ترش از پاکستان ،آواکادو و پامولو ، شبرنگ و آلو از ترکیه ، پرتقال از مصر انگور از شیلی و سیر و گلابی از چین در بازار داخلی هستیم.

وی افزود: این میوه ها که به صورت قاچاق وارد کشور شده است به وسیله تریلی به سردخانه های باغات اطراف تهران منتقل می شود و از آنجا به وسیله وانت بارگیری و برای عرضه وارد میدان می شود.
مهاجران خاطرنشان کرد: این میوه های قاچاق پیش از ورود به میدان به گونه ای بارگیری می شود که روی بار محصول داخلی است و زیر بار کاملا محصولات قاچاق است و بازرسان نیز در میدان متوجه ورود محصولات قاچاق به میدان نمی شوند .
رئیس اتحادیه میوه و سبزی گفت: به این ترتیب خریدار و فروشند در میدان یکدیگر را پیدا می کنند و در نهایت میوه در مغازه ها  روئیت می شود.
مهاجران با اشاره به خلاء قانونی موجود در برخورد با میوه قاچاق گفت: متاسفانه قانونگذار می گوید کشفیات تا زیر یک میلیون تومان تشکیل پرونده داده نمی شود و لذا طبیعی است که برای قاچاقچی که میوه وارداتی را با ۵ برابر قیمت تمام شده می فروشد حتی اگر نیمی از بارش هم کشف شود باز مقرون به صرفه است .
وی افزود: این میوه ها از جنگل یا اسمان وارد کشور نمی شود بلکه از مرزهای قانونی کشور وارد می شود .
رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی خاطرنشان کرد : واردات محصولاتی مانند  موز، آناناس و زنجفیل قانونی است اما محصولاتی مانند  انگور شیلی، لیمو ترش و پرتقال مصر که نیمی از ان تفاله است و ماهها نگهداری شده است هیچ منطقی ندارد.
وی افزود: این میوه ها متاسفانه با قیمت های بسیار بالا در بازار عرضه می شود در حالی که پرتقال کوهستان جیرفت با کیفیت بسیار عالی و قیمت کمتر قابلیت رقابت دارد.
مهاجران با اشاره به تمهیدات پیش بینی شده برای تنظیم بازار میوه شب عید گفت:  سیب و پرتقال میوها های اصلی مورد نیاز شب عید است هم اکنون ذخیره سازی مناسبی در زمینه این دو محصول انجام شده است ،پرتقال امسال با سایز  و کیفیت مناسب وجود دارد خیار هم یکی از میوه های پرمصرف شب عید است که با توجه به تولیدات انجام شده مشکلی نخواهد بود .
وی افزود: به نظر می رسد با توجه به ذخیره سازی مناسبی که بخش خصوصی انجام داده است شب عید نیازی به تنظیم بازار نباشد ،ضمن اینکه سازمان تعاون روستایی نیز برای تنظیم بازار در صورت بروز مشکل ذخیره سازی خوبی انجام داده است و لذا ان شاء الله شب عیدمردم مشکلی در خصوص میوه نخواهند داشت.