کیوی ایتالیایی برای تسخیر بازار محصولات کشاورزی ایران کمین زد

بهانه‌تراشی برای صادرات، زمینه برای خروج به شکل قاچاق را فراهم می‌کند/ اگر صادرات میوه به صورت نارس بد است، چرا واردات میوه‌های نارس برای مصرف داخلی را کنترل نمی‌کنیم

به گزارش اگری پرس به نقل از نسیم ، سید رضا نورانی رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در رابطه با ممنوعیت صادرات کیوی تا نیمه مهر به دلیل نارس بودن آن و ضربه خوردن به اعتبار ایران بیان داشت: مگر کسی موز زرد و رسیده را در بازار واردات و صادرات می‌بیند که باید حتما کیوی نیز رسیده باشد.

وی ادامه داد: همیشه موزی که در ابتدا در بازار وجود دارد، موز سبز و نارس است. کیوی نیز مانند موز می‌تواند به صورت نارس صادر شود.

وی تأکید کرد: چنین موضوعاتی بهانه‌ای است برای جلوگیری از صادرات و سنگ اندازی در این زمینه. بعضی از کشورها علاقه‌مند به واردکردن کیوی به صورت کال هستند، بنابراین این صادرات نیز می‌تواند قبل از آبان ماه صورت بگیرد، پس چرا باید برای آن مانع تراشی کنیم.

نورانی اظهار داشت: اتحادیه بر روی این تصمیم خود مصمم است که هر زمان که صادرات میوه و محصولات کشاورزی ارزآوری بهتری داشته باشد، انجام گیرد.

وی تصریح کرد: مطمئن باشید که کسی حاضر نیست میوه‌ای به این گرانی را بخرد تا صادر کند اما نتواند این محصول را به فروش برساند. بنابراین حتما آن صادرکننده بازار خود را از قبل شناسایی کرده است.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان این مطلب که صادرات میوه و تره بار باید در هر فصلی که مشتری داشته باشد انجام شود، گفت: هیچ جای دنیا برای صادارت ممنوعیت نمی‌گذارند، اگر صادارت را ممنوع کنیم، میوه‌ها به صورت قاچاق از کشور خارج می‌شود و این به ضرر ما خواهد بود.

وی افزود: دو سال پیش نیز چنین شرایطی به وجود آمد و متأسفانه شرایط برای قاچاق صادرات فراهم شد. و این صادرات در گمرکات نیز ثبت نشد.بهترین راه آگاهی دادن به صادر کنندگان است، اما در کل باید صادرات بلامانع باشد.

نورانی بیان داشت: زمانی که کیوی ایران به بار می‌آید کیوی‌های ایتالیا نیز وارد بازارها می‌شود، اما الان چون زمینه بازار کیوی خالی است و کیوی از ایتالیا وارد کشورهای هدف نمی‌شود بنابراین کیوی ایرانی را به قیمت خوب می‌خرند لذا الان فرصت مناسبی برای بحث صادرات این میوه است.

وی اضافه کرد: بسته بندی‌های مناسب کیوی و قیمت‌های مناسب آن باعث شده تا همیشه محصولات کیوی این کشور رقیبی جدی برای محصولات ایرانی باشد.

نورانی در پایان خاطرنشان کرد: نارس بودن کیوی بهانه ای برای دست اندازی در صادرات این میوه است، مگر در کشور ما پرتقال و نارنگی سبز و خرمالوی نارس وارد بازار نمی‌شود، آن ها را رنگ آوری کرده و استانداردهای مربوطه را در مورد آن رعایت نکنیم و به آن‌ها گاز می زنیم و هیچ کس هم جلوی آن را نمی گیرد. اگر میوه نارس بد است برای مصرف کننده داخلی هم بد است.