کشت ۷۰ نوع گندم آبی و دیم در کشور/ معرفی بذر گندم با عملکرد ۱۲ تن در هکتار

رئیس سازمان تحقیقات،‌ آموزش و ترویج کشاورزی گفت: در حال حاضر ۷۰ رقم گندم دیم و آبی در کشور کشت می‌شود که برخی از انواع آن عملکرد تا ۱۲ تن در هکتار دارد.

به گزارش اگری پرس به نقل از فارس؛

اسکندر زند در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی در پاسخ به اینکه برخی از کشاورزان با استفاده از ارقام اصلاح شده به ویژه گندم آن طور که باید برداشت مناسبی ندارند و چه کاری در این زمینه انجام داده‌اید، گفت: ما ۷۰ نوع بذر گندم داریم که هر کدام از ارقام مراتع سردسیر و گرمسیر، دیم و آبی متفاوت است.

رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی اذعان داشت: در تولید ارقام مختلف گندم جزء سه کشور برتر دنیا هستیم. حتی ارقامی از گندم تولید کرده‌ایم که در هر هکتار عملکرد ۱۲ تا ۱۳ تن بازدهی دارد. در عین حال ظرفیت ژنتیکی ارقام گندم ما بسیار مطلوب است.

به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی باید اطلاعات کشاورزان و روش‌های مورد استفاده در بخش کشاورزی مانند خاک‌ورزی به روز شود و در آموزش این بخش به کشاورزان بیشتر کار کنیم.

به گزارش خبرنگار فارس، با توجه به اهداف اقتصاد مقاومتی و تاکید بر خودکفایی گندم در کشور برخی مسئله آب بر بودن گندم را مطرح می‌کنند که کاهش سطح زیر کشت و استفاده از ارقام بذر پر بازده یکی از سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی است.

اکنون متوسط برداشت گندم آبی در کشور ۴٫۳ تن در هکتار و گندم دیم ۱٫۵ تا ۲ تن در هکتار است که سبب افزایش هزینه‌های تمام شده کشاورز برای تولید گندم می‌شود.