کاهش ۶۰ درصدی صادرات خرما/ ادامه برداشت خرما تا اواسط مهر

دبیرکل انجمن خرمای کشور با بیان اینکه خرمای خریداری شده از کشاورزان با ۳ برابر قیمت به مشتریان عرضه می‌شود، گفت: از ۱۵ سال پیش تاکنون افزایشی در تولید خرما نداشته‌ایم زیرا تولید این محصول برای کشاورزان صرفه اقتصادی ندارد.

13940608000003_PhotoAبه گزارش اگری پرس  علی‌اصغر موسوی دبیرکل انجمن خرمای کشور در گفت‌وگو با  خبرگزاری فارس گفت: برداشت خرما در سیستان و بلوچستان به اتمام رسیده و در حال حاضر برداشت این محصول در استان‌های بوشهر و فارس در حال انجام است.

وی تصریح کرد: سال گذشته کمتر از ۱۰۰ هزار تن خرما از کشور صادر شد و در سال‌های اخیر صادرات خرما در ایران به یک سوم کاهش یافته است.

دبیرکل انجمن خرمای کشور با بیان اینکه خوزستان آخرین استانی است که برداشت خرما در آن انجام می‌شود، گفت: برداشت نوبرانه خرما از تیرماه آغاز می‌شود و معمولا تا اواسط مهرماه ادامه دارد.

دبیرکل انجمن خرما با بیان اینکه در حال حاضر بهترین خرما با قیمت تقریبی ۲ هزار تا ۲ هزار و ۵۰۰ تومان از کشاورزان خریداری می‌شود، بیان داشت: این در حالی است که واسطه‌ها و دلالان خرما را خریداری می‌کنند و برای عرضه در زمان پر تقاضا در سردخانه‌ها نگهداری می‌کنند.

موسوی تصریح کرد: این مشکل همه ساله وجود دارد و خرمای خریداری شده از کشاورزان با ۳ برابر قیمت به مشتریان عرضه می‌شود.

وی گفت: هزینه هر کیلو خرمای مضافتی بم برای تولید‌کننده ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۳ هزار تومان است، در حالی که امکان فروش به قیمت مناسب برای تولید‌کننده فراهم نیست.

موسوی با بیان اینکه در گذشته رتبه اول تولید خرما را در جهان داشتیم، گفت: در حال حاضر با تولید یک میلیون تن خرما رتبه سوم تولید را در جهان دارا هستیم.

دبیرکل انجمن خرمای کشور اظهار داشت: به دلیل عدم صرفه اقتصادی تولید خرما در کشور افزایش نداشته و حدود ۱۵ سال است که سالانه تقریبا یک میلیون تن خرما تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه مصری‌ها، سعودی‌ها، تونسی‌ها و اماراتی‌ها در صادرات خرما از ایران پیشی‌گرفته‌اند، گفت: حمایت‌ دولت‌ در این کشورها از تولید‌کننده خرما منجر به عرضه محصولاتشان در دنیا برای صادرات شده است.

موسوی افزود: حدود ۱۰ کشور تولید‌کننده‌ اصلی خرما در جهان هستند.