کانون سیب‌زمینی بذری، خواستار نظارت بر کشت بی‌رویه

عضو هیئت‌مدیره کانون سیب‌زمینی بذری کشور، مصوبه اخیر دولت مبنی بر پرداخت مشوق‌های صادراتی سیب‌زمینی مازاد کشور را مثبت ارزیابی کرد و در عین حال خواستار نظارت وزارت جهاد کشاورزی بر کشت بی‌رویه این محصول در برخی استان‌ها شد.

ابوالقاسم سوزنچی امروز در گفتگو با خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، کشت بی‌رویه سیب‌زمینی در بعضی استان‌های کشور به‌ویژه در اراضی کشاورزی شهرهایی مانند کرمانشاه و قصرشیرین در زمان کشت استمرار را اتفاق بدی برای تولید این محصول دانست.

وی همچنین افزود: طرح استمرار سیب‌زمینی، خارج از جدول کشت وزارت جهاد کشاورزی، اجرا می‌شود که باعث نامتعادل شدن تنظیم بازار این محصول شده است.

سوزنچی خاطرنشان کرد: در بسیاری از مناطقی که سیب‌زمینی کشت می‌شود، کشاورزان حق برداشت این میزان آب از چاه‌ها برای تولید ندارند و از این رو، وزارت نیرو باید در این زمینه اعمال قانون کند.

وی ادامه داد: در گذشته کشاورزان سالانه تا سه‌هزار و ۵۰۰ ساعت اجازه برداشت از آب چاه‌ها را داشتند که با توجه به شرایط بحرانی آب کشور، تعداد ساعات برداشت آب به کمتر از دوهزار ساعت رسیده است و در این صورت کشاورزان نمی‌توانند با این میزان آب، محصولات آب‌بری مانند سیب‌زمینی را در سطح وسیع تولید کنند.

عضو هیئت‌مدیره کانون سیب‌زمینی بذری کشور درباره شرایط صادرات سیب‌زمینی مازاد کشور تصریح کرد: سیب‌زمینی باید با کیفیت بالا و در بسته‌بندی‌های کوچک و با کنترل نیترات صادر شود.

سوزنچی ترکمنستان، آذربایجان، عراق، افغانستان و روسیه را بهترین بازار برای صادرات سیب‌زمینی‌های کشور عنوان کرد.

وی صادرت را یک امر بلندمدت و هدفمند خواند و یادآور شد: دولت باید این مسیر را هموار کند.

گفتنی است، وی در یک اظهارنظر قبلی در گفتگو با ایانا، مشوق صادراتی برای هر کیلوگرم سیب‌زمینی را بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ تومان پیشنهاد داده بود./