کاشت ۲٫۵ میلیون هکتار جنگل برای مقابله با ریزگردها/ ۲۰ درصد مساحت کشور بیابان است

مدیرکل امور بیابان سازمان جنگل‌ها و مراتع گفت: تاکنون ۸ میلیون هکتار کارهای مقابله با بیابان‌زایی در کشور انجام شده و ۲ و نیم میلیون هکتار جنگل دست کاشت برای مبارزه با پدیده ریزگردها و پیشگیری انجام داده‌ایم.

به گزارش اگری پرس به نقل از فارس؛ عباس کارگر در مورد آخرین اقدامات انجام شده برای پیشگیری از بیابان‌زایی و پدیده ریزگردها، خاطرنشان کرد: بحث بیابان‌زایی و ریزگردها بخشی مربوط به تخریب سرزمین است و منشا داخلی دارد و بخش دیگر مربوط به کشورهای اطراف است.

وی اضافه کرد: در مورد بخش داخلی علاوه بر آنکه باید به عواملی از جمله پیشرفت بیابان توجه کنیم در بخش کشاورزی نیز راندمان آبیاری، کاهش سطح زیر کشت و عملیات خاک‌ورزی بر روی خشکسالی تاثیر گذار است.

به گفته مدیرکل امور بیابان سازمان جنگل‌ها و مراتع ۲۰ درصد از مساحت کشور یعنی رقمی حدود ۳۲ میلیون هکتار بیابان داریم که تاکنون ۲ و نیم میلیون هکتار جنگل به شیوه دست کاشت انجام شده است.

وی این را هم گفت که تاکنون در کشور ۸ میلیون هکتار مقابله با بیابان‌زایی انجام شده، ۳ میلیون هکتار پروژه بین‌المللی مقابله با بیابان‌زایی با همکاری سازمان ملل انجام شده است و ایران در مقابله با بیابان‌زایی در منطقه حرف اول را می‌زند.

کارگر افزایش گازهای گلخانه‌ای را یکی دیگر از مشکلات در افزایش ریزگردها و بیابان‌زایی عنوان کرد و گفت: در همین راستا پروژه ترسیب کربن را تعریف کرده‌ایم که در ابتدا به صورت پایلوت در استان گلستان انجام شد. در این پروژه با کاشت درختان مقاوم به خشکی جلوی پدیده ریزگردها را گرفته و همچنین سبب کاهش گاز کربن در محیط اطراف شده‌ایم.

مدیر پروژه بین‌المللی ترسیب کربن همچنین به این نکته اشاره کرد که قرار است این پروژه در سطح ۵ استان کشور اجرا شود و آمادگی آن را داریم که به کشورهای اطراف منطقه که خود عاملی در توسعه ریزگردها هستند در این زمینه کمک کنیم.

وی خاطرنشان کرد که بخشی از منشا ریزگردهای داخل ایران کشورهایی همچون عراق، ترکیه، ترکمنستان و افغانستان هستند که با همکاری سازمان ملل می‌توانیم پروژه‌های منطقه‌ای برای کنترل این پدیده را تعریف کنیم.