چین نگران سویای اصلاح ژنتیک شده آمریکاست

امسال کشت کنندگان سویای آمریکا امیدوارند با افزایش روزافزون تقاضای چین، صادرات خود به این کشور را افزایش دهند اما نگرانی چینی ها از سویای اصلاح ژنتیکی شده آمریکا در حال افزایش است.

به گزارش اگری پرس به نقل از مارکت‌واچ، امسال کشت کنندگان سویای آمریکا که در مساحت تحت کشت این محصول رکورد زده‌اند، امیدوارند با افزایش روزافزون تقاضای چین، صادرات خود به این کشور را افزایش دهند اما وجود رقبای برزیلی و نگرانی از محصولات اصلاح ژنتیکی شده آمریکایی می‌تواند باعث کاهش اشتیاق چینی‌ها شود.

انجمن صادرات سویای آمریکا می‌گوید که احتمالا در هنگام بازدید نماینده وزیر تجارت چین از دس‌مواینس، لووا، در ۱۳ جولای، چین خرید بزرگی از محصولات سویای آمریکا انجام می‌دهد.

اداره کشاورزی آمریکا پیش‌بینی می‌کند که امسال کشاورزان ۸۹.۵ میلیون هکتار را به کشت سویا اختصاص دهند که ۷.۳ درصد از ۸۳.۴ میلیون هکتار کشت شده در سال ۲۰۱۶ بیشتر است. در طول ۱۰سال گذشته، به طور متوسط ۴۵ درصد از محصول سویا صادر شده است و اداره کشاورزی آمریکا پیش‌بینی می‌کند این مقدار در ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ به ۵۰ درصد افزایش یابد.

چین به بزرگترین خریدار سویای آمریکا تبدیل شده است و طبق آمار اتحادیه سویای آمریکا، در سال گذشته ۶۲ درصد از سویای صادر شده آمریکا را به ارزش بیش از ۱۴ میلیارد دلار خریداری کرد.

جری‌شی، معاون بخش محصولات آمریکایی شرکت دولتی تجارت غلات چین می‌گوید: افزایش تقاضای چین برای سویا، ناشی از صنعت رو به رشد پرورش دام و طیور این کشور است که برای تغذیه حیوانات از سویا استفاده می‌کند. هر چه ما شهری شدن را بیشتر ترویج می‌کنیم و افراد بیشتری از روستاها به شهر مهاجرت می‌کنند با افزایش تقاضا برای مصرف گوشت، شیر و تخم مرغ روبرو می‌شویم.

هرچند افزایش تقاضای چین سود کشاورزان آمریکایی را تضمین نمی‌کند چرا که برزیل هم با حجم انبوهی از این محصول برای چین گزینه دیگری جهت خرید ارائه کرده است.

مارک البرسون مدیر توسعه بازار استراتژیک در اتحادیه سویای ایلینویز می‌گوید: برزیل تنها رقیب ما نیست؛ رقیب اصلی ما کشورهایی هستند که پالم (نخل) و کلزا کشت می‌کنند که می‌توانند جایگزین سویا برای تولید روغن و تغذیه حیوانات باشند. او می‌گوید آمریکا باید به تولید در مقیاس بزرگ ادامه دهد تا قیمت‌ها را پایین نگه داشته و رقابتی باقی بماند.

از سوی دیگر مصرف‌کنندگان چینی نگران تعمیرات محصولات اصلاح ژنتیکی شده آمریکایی بر سلامتی خود هستند. این روزها همه می‌گویند روغن سویا که از سویای اصلاح ژنتیکی شده به دست آمده است، برای سلامتی خطرناک است.

پیترگلداسمیت، مدیر تجارت غذا و محصولات کشاورزی در دانشگاه ایلینویز می‌گوید: فشارهای رقابت و بازار نباید باعث نگرانی زیاد کشاورزان پرورش‌ دهنده سویای آمریکا شود، چراکه او به سادگی اعتقاد دارد در برزیل و آمریکا جنوبی سویای کافی برای بازار عظیم چین وجود ندارد.