چگونه تاریخ مصرف ۱۳۰ هزار تن برنج منقضی شد؟

در حالی که بخشی از ۱۳۰ هزار تن برنج در انبار شرکت بازرگانی دولتی تاریخ مصرف گذشته شده و بخشی هم نزدیک به پایان تاریخ مصرف است، هنوز جواب مشخصی برای آن از سوی مسئولان دولتی ارائه نشده است.

به گزارش اگری پرس به نقل از  خبرگزاری فارس پس از انتشار اخبار مربوط به برنج‌های تاریخ مصرف گذشته و آلوده در چند انبار شرکت بازرگانی دولتی و پلمب شدن این انبارها، کارگروه ویژه‌ای برای بررسی و انجام آزمایش بر روی این برنج‌ها تشکیل شد که علیرغم گذشت چند هفته از تشکیل کمیسیون مربوطه هنوز نتایج آزمایش بر روی برنج‌های این شرکت اعلام نشده است.

به گفته عبدالرضا مصری عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی موجودی انبارهای برنج شرکت بازرگانی دولتی که گفته می‌شود، تاریخ مصرف آنها گذشته است، حدود ۱۳۰ هزار تن است.

علی قنبری مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی می‌گوید: این برنج‌ها در اواخر سال ۹۱ و اوایل سال ۹۲ به کشور وارد شده است، بنابراین در اینجا سوالی مطرح می‌شود که چرا علیرغم گذشت حدود ۳ سال از واردات این برنج‌ها به کشور مسئولان شرکت بازرگانی دولتی برای عرضه به موقع آن اقدام نکرده‌اند و قطعا به غیر از بحث آلودگی برنج‌ها، باید مسئولان مربوطه نسبت به بی‌توجهی به بیت‌المال پاسخگو باشند.

البته گفته می‌شود که این برنج‌ها برای ذخایر استراتژیک نگهداری می‌شده و ممکن است شرکت بازرگانی برای عدم تخلیه انبارها از برنج کهنه و جایگزینی با برنج نو این دلیل را عنوان کند که به علت ممنوعیت واردات در اواخر سال ۹۳ و اوایل سال ۹۴ از پرکردن به موقع و مجدد انبارها اطمینان نداشته‌ایم و به همین دلیل اقدام به چنین کاری نکرده‌ایم، که در پاسخ به این استدلال احتمالی شرکت بازرگانی دولتی باید گفت، که این شرکت می‌توانست برنج ایرانی را جایگزین ذخایر استراتژیک کند.

عبدالرضا مصری عضو هیئت رئیسه مجلس هم با تاکید بر اینکه مسئول مربوطه باید در مورد دلیل انقضای مصرف این برنج‌ها توضیح دهد، می‌گوید: اگر مسئول مربوطه از انقضای تاریخ مصرف این برنج‌ها اطلاع نداشت، باید بگویم که چنین فردی اصلا مدیر نیست و قابلیت مدیریت ندارد، اما اگر از تاریخ انقضا برنج اطلاع داشته باید بگویم که این فرد نسبت به بیت‌المال هیچ حساسیتی ندارد.

موضوع مهم این است که بخشی از برنج‌های وارداتی برنج هندی است که گفته می‌شود این برنج‌ها، برنج فرآوری شده است و باید در مدت مشخص مصرف شود، چرا که با گذشت تاریخ مصرف این برنج‌ها گاز آرسنیک که یک گاز سمی است، تولید می‌کنند.

البته واردات برنج هندی در اوخر دهه ۸۰ هم بسیار مورد بحث بود و گفته می‌شود که برنج‌های هندی آلوده به سرب است.

رجایی رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در این باره می‌گوید: من از این مسئله متعجبم که علی‌رغم اینکه در سال‌های ۸۶ و ۸۷ که در مجلس هشتم مسئله برنج آلوده را بررسی کردیم و ثابت کردیم که برنج ۱۱۲۱ هندی آلوده به فلزات سنگین است، چرا همچنان این برنج‌ها به کشور وارد می‌شود.

رجایی همچنین می‌گوید: برنج ۱۱۲۱ هندی برنج ساختگی است و مشکلات خود را دارد و این برنج‌ها باید براساس تاریخ مصرفی که برای آن تعیین می‌شود مصرف شود در حالی که اسنادی موجود است که تاریخ مصرف این برنج‌ها یک یا دو بار تمدید شده است و براساس اطلاعاتی که در دست است تا پایان سال جاری نیز اعتبار بخشی از این برنج‌ها تمدید شده است.

به هرحال آنچه مسلم است وجود حجم قابل توجهی برنج آلوده و یا تاریخ مصرف گذشته وارداتی در انبارهای شرکت بازرگانی دولتی است که علیرغم انتظار افکار عمومی برای پاسخگویی مسئولان درباره چنین اتفاقی، هنوز پاسخ قانع کننده‌ای توسط شرکت بازرگانی دولتی به آن داده نشده است.

مدیرعامل این شرکت تنها به اظهار این بسنده کرده است که به طور معمول زمانی که تاریخ انقضای محصولات در حال اتمام است، از سازمان غذا و دارو درخواست می‌شود که بر روی کالاها آزمایش و بررسی انجام دهد که این امر طبیعی است و ما نیز بر اساس قانون وظیفه داریم که شرایط آزمایش کردن را برای آنها فراهم کنیم و همین کار را کرده‌ایم.

براساس این گزارش اگر بطور متوسط قیمت هر کیلو برنج وارداتی ۴ هزار تومان در نظر گرفته شود، ارزش ۱۳۰ هزار تن برنج موجود در انبار شرکت بازرگانی که هنوز امکان مصرف آن توسط مراجع ذیصلاح مشخص نشده است، معادل ۵۲۰ میلیارد تومان می‌شود.

براساس این گزارش: عباس رجایی رئیس کمیسیون کشاورزی در اواخر هفته گذشته اعلام کرده است که نتایج آزمایشات غذا و داروی سازمان بهداشت و درمان هنوز اعلام نشده است و به زودی نتایج آن مشخص می‌شود.

در این صورت سازمان بازرگانی دولتی و مسئولان آن باید پاسخ دهند مدیریت سازمان چگونه بوده است که هزینه‌ای تا این حد کلان را در شرایط اسف بار اقتصادی کنونی به کشور تحمیل کرده است؟