چرا تراکتور تولیدی کشور سر از بازار سیاه درمی‌آورد؟

درحالی که مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهادکشاورزی به مرجع توزیع تراکتور در بین کشاورزان تبدیل شده است کشاورزان از تشکیل بازار سیاه تراکتور در کشور انتقاد می کنند و این مشکل را ناشی از ایرادات در حوزه توزیع می دانند. به گزارش اگری پرس به نقل از تسنیم، مشاور سازمان نظام صنفی کشاورزی علت بازار […]

درحالی که مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهادکشاورزی به مرجع توزیع تراکتور در بین کشاورزان تبدیل شده است کشاورزان از تشکیل بازار سیاه تراکتور در کشور انتقاد می کنند و این مشکل را ناشی از ایرادات در حوزه توزیع می دانند.

به گزارش اگری پرس به نقل از تسنیم، مشاور سازمان نظام صنفی کشاورزی علت بازار سیاه تراکتور در کشور را ایراداتی در حوزه توزیع مکانیزاسیون این محصول عنوان کرد.
محمود بازرگان در استودیوی گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما افزود: ایرادات موجود در مکانیزاسیون توزیع تراکتور در کشور صدای کشاورزان را درآورده است.
او ادامه داد: ورود مرکز توسعه مکانیزاسیون در توزیع، این مرکز را به مرجعی برای توزیع محصول تراکتور تبدیل کرده، در حال حاضر اگر فرد متقاضی تراکتور، به کارخانه تراکتورسازی تبریز مراجعه و تقاضای تراکتور نماید به او تراکتوری تحویل نمی‌شود، زیرا آن فرد باید رفته و در صف درخواست قرار بگیرد بعضاً پیش آمده که کشاورزان یک تا دو سال پشت در‌های بسته قرار می‌گیرند در حالی که این محصول در بازار آزاد به وفور یافت می‌شود.
کامبیز عباسی رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی در سوی دیگر برنامه گفت: بازار مصرف تراکتور، سالانه حدوداً ۱۵ الی ۲۰ هزار دستگاه می‌باشد که خوشبختانه در دو سال اخیر ۲۷ هزار دستگاه در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.
او ادامه داد: به جرأت می‌توان گفت حتی ۵۰ دستگاه از بازار تراکتور هم نشت نکرده، روی هم رفته باید گفت مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد هیچگونه مداخله‌ای در توزیع تراکتور ندارد کار مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد، سنجش اهلیت کشاورزان است.
ابراهیمی مدیرعامل شرکت تراکتورسازی تبریز در ارتباط زنده تصویری با این برنامه، ظرفیت اسمی و ظرفیت تولید این شرکت در سال ۹۹ را ۳۰ هزار دستگاه عنوان کرد و افزود: سال قبل ۲۲ هزار دستگاه تراکتور تولید کردیم که البته حدوداً بالای ۲۶ هزار دستگاه تراکتور وارد بازار کرده ایم این در حالی است که ظرفیت تقاضای تراکتور بیش از ۱۱ هزار دستگاه نبوده است.
حمیدرضا نامی رئیس هیأت مدیره انجمن تولید کنندگان ماشین‌های کشاورزی در ارتباط زنده تلفنی با این برنامه گفت: معمولاً آقای عباسی رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد همه چیز را کتمان می‌کنند و معتقدند که هیچگونه نشتی در بازار نیست همه تولید کنندگان گران فروشند و دلال.
او ادامه داد: سهمیه بندی فروش که مرکز توسعه مکانیزاسیون جهاد کشاورزی ایجاد کرده سبب صف‌های خرید تراکتور شده و این صف‌ها ایجاد قیمت کاذب در بازار نموده است.
عباسی در استودیو به ضوابط دریافت تراکتور اشاره کرد و گفت: کسانی که زمین بیشتری دارند در اولویت خرید تراکتور هستند و هر کس که تراکتوری دریافت می‌کند تا سه سال حق دریافت دوباره تراکتور ندارد در حال حاضر میزان تقاضا بیش از تولید تراکتور شده به گونه‌ای که سال گذشته حدود ۳ هزار دستگاه تراکتور پیش فروش شده با این حال مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد، نقشی در توزیع این محصول ندارد.
حجت الاسلام و المسلمین احمد آزادیخواه عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در ارتباط زنده تصویری با این برنامه گفت: تنها کاری که کمیسیون کشاورزی در راستای تولید و توزیع و قیمت گذاری تراکتور انجام داده این است که پای نظام صنفی را در حوزه کشاورزی باز کرده، ضمناً برخی خلأ‌ها در حوزه ادوات و ماشین آلات کشاورزی قابل پذیرش است مخصوصاً سازمان حمایت را به عنوان تنها مرجع قیمت گذاری قبول داریم اگر چه انتقاد‌هایی هم به آن داریم. قیمت گذاری از سوی مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد مورد قبول ما نیست و اگر چنین چیزی هم صحت داشته باشد آن را نمی‌پذیریم. علی رغم آنکه وزارت جهاد کشاورزی سال قبل بالغ بر ۳ هزار میلیارد تسهیلات کشاورزی داده، اما همچنان صف‌های خرید ماشین آلات مشاهده می‌شود این‌ها مواردی است که باید حل شود.

۱۴۰۰/۱/۲۵