پیش‌بینی برداشت بیش از ۱۰۰ هزار تن برگ سبز چای تا پایان مهر/ ۷۰ درصد مطالبات چای‌کاران پرداخت شده است

رئیس سازمان چای کشور با اعلام اینکه ۷۰ درصد مطالبات چای‌کاران پرداخت شده است، گفت: تاکنون ۹۲ هزار تن برگ سبز چای برداشت شده و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان مهر که برداشت این محصول تمام می‌شود این رقم به بیش از ۱۰۰ هزار تن برسد.

به گزارش اگری پرس؛ محمدولی روزبهان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در مورد آخرین وضعیت برداشت چای از باغات شمال کشور، اظهار داشت: معمولاً برداشت چای با توجه به میزان بارندگی تا پایان مهر هر سال ادامه دارد و اکنون در چین پاییزه قرار داریم.

وی اضافه کرد: تاکنون ۹۲ هزار تن برگ سبز چای به ارزش ۱۷۷ میلیارد تومان از چای‌کاران خریداری شده که ۷۰ درصد پول آن معادل ۱۲۲٫۵ میلیارد تومان را پرداخت کرده‌ایم.

رئیس سازمان چای پیش‌بینی کرد تا پایان برداشت برگ سبز چای رقمی حدود ۱۰۰ هزار تا ۱۰۵ هزار تن برگ سبز چای برداشت شود که البته این رقم بسته به میزان بارندگی، آفتاب یا سرمای زودرس دارد که محصول را کم یا زیاد می‌کند.

روزبهان کاهش بارندگی امسال به ویژه در تیر ماه را یکی از عوامل کمتر شدن تولید عنوان کرد و افزود: در سال ۹۵، ۱۷۵ میلی‌متر بارندگی در تیر ماه داشتیم که این رقم در مدت مشابه امسال ۱۵ میلی‌متر بود یعنی چیزی شبیه سال ۹۳ اما به دلیل احیای باغات و قوی‌تر شدن بوته‌های چای میزان تولید چای تنها ۶ درصد کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین مصرف چای در فصل زمستان اتفاق می‌افتد، گفت: نیمی از چای کشور تاکنون به فروش رفته چرا که یک مقطعی از فروش محصول در ماه اردیبهشت و مقطع دیگر در نیمه دوم سال است و نگرانی بابت فروش چای وجود ندارد.

رئیس سازمان چای کشور به این نکته هم اشاره کرد که سال گذشته حدود ۲۸ درصد چای مصرفی کشور را از محل تولید داخل تأمین کرده‌ایم و  امسال هم چیزی حدود ۲۲ درصد از کل چای مصرفی را تأمین خواهیم کرد.