پیشنهاد واردات شکرخام برای فعالیت مجدد کارخانه‌های غیرفعال/ واردات ۳۰۰ هزار تن شکر تا پایان خرداد

دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر گفت: هفته گذشته به وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد دادم تا با واردات ۱۵۰ هزار تن شکرخام برای ذخایر استراتژیک فعالیت کارخانه‌های غیرفعال تصفیه شکرخام مجدد آغاز شود.

به گزارش اگری پرس بهمن دانایی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در مورد دلیل تعطیلی کارخانه تصفیه شکر ورامین گفت: ماده اولیه این کارخانه شکرخام است و با توجه به محدودیت واردات شکرخام در راستای حمایت از تولید داخل، کارخانه تصفیه شکر ورامین با کمبود ماده اولیه برای ادامه فعالیت مواجه شده است.

دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر با بیان اینکه ۵ کارخانه تصفیه شکر در کشور موجود است، افزود: بقیه کارخانه‌های تصفیه شکر در حال حاضر مشغول به فعالیت هستند، اما ممکن است با ادامه روند ممنوعیت وارد شکر با کمبود ماده اولیه و قطع فعالیت مواجه شوند.

وی در پاسخ به این سؤال که تا پایان خرداد قرار است، بیش از ۳۰۰ هزار تن شکر خام به کشور وارد شود، آیا این شکرهای وارداتی در اختیار کارخانه‌های تصفیه شکر‌خام قرار می‌گیرد، گفت: خیر، مجوز شکر وارداتی بر اساس سهمیه‌بندی به کارخانه‌های چغندری و نیشکری تعلق دارد، تا از سود واردات آن مابه‌التفاوت قیمت عرضه شکر به بازار با قیمت مصوب، تأمین و جبران شود.

دانایی در پاسخ به این سوال که برای حل مشکل این کارخانه‌ها چه اقدامی انجام شده است، گفت: سال گذشته مقرر شد تا ۳۰۰ هزار تن شکرخام برای ذخایر استراتژیک توسط شرکت بازرگانی دولتی به کشور وارد شود که فقط ۱۵۰ هزار تن آن وارد شد.

دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر تصریح کرد: در راستای فعالیت کارخانه‌های تصفیه شکر و به پیشنهاد اینجانب سال گذشته ۱۵۰ هزار تن شکر وارداتی ذخایر استراتژیک برای تصفیه در اختیار کارخانه‌های تصفیه شکر قرار گرفت.

وی بیان داشت: با توجه به مشکلاتی که برای کارخانجات تصفیه شکر پیش آمده هفته قبل پیشنهاد واردات ۱۵۰ هزار تن باقی‌مانده شکرخام ذخیره استراتژیک را به وزارت جهاد کشاورزی ارائه دادم تا در صورت واردات، این شکر در اختیار کارخانه‌های تصفیه شکر قرار گیرد.

دانایی با بیان اینکه در مجموعه کارخانه‌های چغندری و نیشکری و همچنین تصفیه شکر خام ظرفیت تبدیل ۵ میلیون تن شکر خام به سفید را دارند، گفت: نیاز داخلی به مصرف شکرسفید حدود ۲ میلیون تن است، بنابراین خود به خود کارخانه‌های کشور با کمتر از نیمی از ظرفیت خود کار می‌کنند.

دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر با بیان اینکه چندی پیش وزیر جهاد کشاورزی موافقت خود را با ورود موقت شکر برای صادرات مجدد اعلام کرد، گفت: در صورت تحقق این امر تعدادی از کارخانه‌ها می‌توانند فعالیت کنند و یا ظرفیت غیرفعال خود را به راه‌اندازند.