پرورش ملخ، زنبور و کرم به عنوان خوراک دام و انسان در آینده

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: با توجه به محدودیت تامین غذا برای جوامع انسانی در سالهای آینده باید به سمت پرورش دام‌های نیکرو مانند زنبور، کرم ابریشم و انواع حشرات مثل ملخ برای تغذیه دام و حتی انسان رفت.

به گزارش اگری پرس؛

 اسکندر زند امروز در همایش ملی جلبک و گیاهان آبی اظهار کرد: زمانی که در کشور از توسعه پایدار صحبت می‌کنیم باید شرایطی فراهم شود که درس‌های تدریس در دانشگاه نیز به موضوع توسعه پایدار توجه کنند اما در حال حاضر موضوعاتی که در دانشگاهها تدریس می‌شود همان موضوعاتی است که در گذشته خوانده‌ایم.

وی افزود: جمعیت دنیا به طور سالانه در حال افزایش است و جهان به فکر مدیریت جمعیت خود است و در این شرایط باید با مدیریت منابع موجود امکان تامین غذای بیشتری را فراهم کنیم که در این ارتباط از طریق گیاهان آبزی می‌توان برای غذای انسان و دام استفاده شود.

از ملخ‌ها می‌توان استفاده انسانی کرد و منع شرعی ندارد

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ادامه داد: دامهای نیکروی مانند زنبور و کرم ابریشم و انواع حشرات که قابل پرورش هستند را می‌توان برای تغذیه دام،‌ طیور و حتی انسانی استفاده کرد به طوریکه حتی مصرف ملخ نیز حرام نیست حتی می‌توان از آن استفاده کرد.

زند تصریح کرد: کشت جلبک‌ها آینده درخشانی دارد و در بخش‌های مختلفی مانند صنایع روغن، آرایشی بهداشتی، سوخت، تغذیه مورد استفاده قرار داد و کاربردهای فراوانی دارد.

وی گفت: محققان کشور خودمان یک دهه است که روی جلبک‌ها کار می‌کنند و نظرات خود را در این زمینه ارائه داده‌اند هر چند که هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.

کاشت علوفه و جلبک در کانون‌های گرد و غبار

وی یادآور شد که بسته شورورزی بر روی عمق کانون‌های گرد و غبار را در حال پیاده‌سازی داریم که شامل کشت علوفه و جلبک و سیکل کاملی است.

زند اظهار داشت: از طریق نوآوری می‌توانیم به خلق ثروت نیز اقدام کرد اما با وجود اینکه دانش لازم برای تولید جلبک‌ها در کشور وجود دارد اما نوآوری لازم ارائه نشده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در راستای کشت جلبک‌ها و گیاهان آبی طرحی به وزیر جهاد کشاورزی ارائه شده است تا در برنامه‌های اقتصاد مقاومتی قرار گیرد.

زند در پایان گفت: در زمینه کشت گیاهان آبزی و جلبک‌ها در مقایسه با دنیا خیلی عقب نیستیم و پروژه‌هایی شروع کردیم که امیدواریم به نتیجه لازم برسد.